اقتصاد و فناوری

فناوری واژه‌ای پرمفهوم و سرشار از معانی نهفته است؛ هنگامی که از فناوری سخن می‌گوییم بخش زیادی از موضوعات را ناخواسته، مستقیم و غیرمستقیم مطرح می‌کنیم.

احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان

فناوری در هر زمان می‌تواند به شکل متفاوتی عرضه شود و عموم مخاطبان را با فرصت‌های جدیدی روبرو کند؛ فناوری به رشته یا موضوع کاری خاص محدود نمی‌شود و می‌تواند عرصه‌های مختلفی را در بر بگیرد. البته این حُسن و قابلیت فناوری، نیازمند زیرساخت‌های لازم در زمینه‌های گوناگون است؛ به عنوان مثال نمی‌توانیم بدون زمینه سازی فرهنگی استفاده و بهره‌گیری از یک فناوری را در یک جامعه توسعه و ترویج دهیم یا بدون حمایت‌های قانونی لازم، استفاده از فناوری منجر به اتفاقاتی خواهد شد که جبران آن‌ها غیر ممکن یا بسیار سخت خواهد بود.

بنابراین نیاز است نسبت به زیرساخت‌های لازم توجه کافی وجود داشته باشد. اما این مهم زمانی رخ می‌دهد که اهمیت فناوری به عنوان عاملی جهت رشد و توسعه اقتصادی در نظر گرفته شود. اگر سیاست‌گذاران علمی و فناوری کشور‌ها این موضوع را فراتر از تحقیقات صرفاً علمی یا پژوهشی در نظر بگیرند و گسترش فناوری را عاملی مثبت در این جهت در نظر داشته باشند، بدون تردید در طول زمان شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی در بخش‌های مختلف کشور‌ها خواهیم بود. لازم است توجه داشته باشیم که این موضوع، یک‌طرفه نیست و لازم است در تصمیمات کلان اقتصادی نیز مبحث فناوری به شکل آخرین دستاوردها و پیشرفت‌ها لحاظ شود. در نتیجه می‌بایست سیاست‌گذاران اقتصادی در بخش کلان و حتی خرد نگاهی جامع و همراه با امکان سنجی به موضوع فناوری داشته باشند. همچنین فناوری در طول زمان نقش بسیار پررنگی را در رشته‌های کاری متفاوت کسب کرده است؛ نقشی که در آینده نیز بسیار بیشتر و پررنگ‌تر خواهد شد. چنین نقشی نشان دهنده نگاهی همه جانبه، به ویژه اقتصادی به فناوری است.

رشد و توسعه اقتصادی در قرن حاضر بسیار وابسته به فناوری‌ست. پیشرفت سریع فناوری و دسترسی راحت و آسان به آن در بسیاری از رشته‌های کاری، الزامی را به وجود می‌آورد که در هر مرحله از فرآیند اخذ تصمیمات اقتصادی، تصمیم گیران، اگر فناوری را در نظر نگیرند، فرآیند اخذ تصمیم ابتر می‌ماند.

در این میان فناوری‌های مالی بر اساس ماهیت و ذات خود می‌توانند نقش جدی‌تر و مهم‌تری را جهت اخذ تصمیمات اقتصادی ایفا کنند. چراکه توسعه فناوری‌های مالی بر پایه‌ای ایجاد شده است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم با اقتصاد خرد و کلان سروکار دارد. به عنوان مثال فناوری اعتباردهی آنلاین می‌تواند در مواردی موجب گردش چرخ اقتصادی یک کشور شود و روی بسیاری از فاکتورهای اقتصادی تاثیر بگذارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نگاه جدی به فناوری در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی یک باید است و عدم توجه به آن عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.