«هدیه ازدواج» تأمین‌اجتماعی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

براساس ماده ۸۵  قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج یا هدیه ازدواج یکی از تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی است که به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. دریافت این هدیه نیازی به مراجعه حضوری به شعب ندارد.

مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی معادل مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه فرد واجد شرایط ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ است.

در صورتی‌که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال اجرای عقد افزایش می‌یابد.

اگر زن و شوهر هر دو بیمه‌شده سازمان تأمین‌اجتماعی و واجد شرایط باشند، کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر پرداخت می‌شود.

در حال حاضر برای دریافت این خدمت، هیچ نیازی به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی نیست و واجدین شرایط پس از ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان و ثبت درخواست و شماره حساب خود در این سامانه، می‌توانند از هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

بیمه‌شدگان می‌توانند با ورود به سامانه es.tamin.ir و مراجعه به منوی «بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه‌مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج»، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند و با توجه به اتصال برخط این سامانه با سامانه سازمان ثبت احوال، نیاز به ارائه هیچ سند یا مدرک دیگری هم برای دریافت این هدیه نیست.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از اداره آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱، تعداد ۹۲ هزار و ۹۸۹ هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان واجد شرایط پرداخت شده که مجموع مبالغ پرداختی بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان بوده است.

همچنین میانگین مبالغ پرداختی بابت هدیه ازدواج طی این دوره ۱۸ ماهه، یک روند افزایشی را نشان می‌دهد که بیشترین میانگین پرداختی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در شهریور ۱۴۰۱ بوده است. بیشترین تعداد صدور سند پرداخت هدیه ازدواج نیز مربوط به همین ماه بوده که ۱۲ هزار و ۸۷۲ مورد سند پرداخت هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان واجدشرایط صادر شده است.

مطابق این گزارش، تعداد هدیه ازدواج پرداختی در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به شهریور ۱۴۰۰ در همه استان‌ها به جز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و آذربایجان‌شرقی رشد مثبت داشته و بیشترین رشد مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱۱۸.۹ درصد رشد تعداد هدیه ازدواج پرداختی در این مدت بوده است.

در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در بخش شرایط دریافت این حمایت طبق ماده ۸۵ تامین اجتماعی به موارد ذیل اشاره شده است:

۱ -ازدواج اول بیمه شده باشد.

۲ -در تاریخ ازدواج(عقد دائم) رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد.

۳ – بیمه شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ عقد دائم حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

۴ -عقد در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

۵ – بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری، قالیبافان و کارگران ساختمانی مشمول دریافت هدیه ازدواج نیستند.

۶ -پرداخت هدیه ازدواج بیمه شدگان کارگاه‌های دارای قرارداد پورسانتاژی بر عهده کارفرما است.

منبع خبر انلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.