آزادسازی منابع ارزی در کوتاه مدت آثار مثبتی دارد

محمد غفوری گفت: آزادسازی منابع ارزی ایران در کوتاه مدت آثار خوبی بر روی اقتصاد دارد

محمد غفوری کارشناس و فعال اقتصادی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران و تاثیرش بر اقتصاد ایران گفت: منابعی که آزاد شده صرفاً برای خرید کالاهای اساسی و دارو است.

وی ادامه داد: پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی معادل ۷ میلیارد دلار براساس پول ملی کره جنوبی یا همان وون بوده است اما به دلیل کاهش برابری پول ملی کره جنوبی با دلار در چند سال گذشته هم اکنون ارزش این پول به ۶ میلیارد دلار رسیده و عملاً به علت تحریم‌ها یک میلیارد دلار از این پول را از دست داده ایم.

غفوری افزود: فرصت‌های بزرگی را از دست دادیم و اقتصاد ایران می‌توانست با افزایش صادرات وارد مرحله جدیدی شود، خبر اخیر آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی را نمی‌شود بسیار مثبت ارزیابی اما نمی‌توان بی تفاوت هم از کنارش رد شد.

وی تصریح کرد: اگر شرایط اقتصاد ایران عادی بود هر دو ماه باید ۶ میلیارد دلار وارد کشور می‌شد و این موضوع می‌توانست روی اقتصاد اثرات مثبتی بگذارد.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: چند ماهی است که تمامی بازارها وارد اصلاح و حتی رکود شده اند، آزادسازی این منابع تأثیر خود را گذشته و شاهد کاهش هزار تا ۲ هزار تومانی در بازار ارز هستیم ولی آن چنان تغییر بنیادی در بازار ارز اتفاق نیفتاده است، آزادسازی در کوتاه مدت می‌تواند آثار خوبی داشته باشد ولی در بلند مدت، تورم، رشد نقدینگی ادامه دار خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.