مسیر تحول دیجیتال بانک صادرات

بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک­‌های بزرگ کشور است که بیش از 40 میلیون مشتری در اختیار دارد. در سال 1398 با الزام وزارت اقتصاد و دارایی به حرکت بانک­‌های کشور در مسیر تحول دیجیتال، بانک صادرات نیز سند تحول دیجیتال خود را در تدوین نمود.

ریل­‌گذاری که در حوزه تحول دیجیتال برای بانک صادرات طراحی شده، شامل توسعه بانک دیجیتال سپهر، بانکداری باز، بانکداری امنی چنل، مدیریت کانال‌ها، اعتباردهی BNPL  و … می‌شود. شاید تا چند سال اخیر در حوزه داده، هوش مصنوعی و زیرساخت در بانک صادرات اقدام اساسی صورت نگرفته بود، ولی در آینده نزدیک بانک صادرات جزء بانک­‌های پیشرو در ارائه سرویس‌های با کیفیت دیجیتالِ شخصی‌­سازی شده براساس نیاز مشتریان خواهد بود.

ما در این گزارش به بررسی پروژه‌های بانک صادرات در حوزه تحول دیجیتال خواهیم پرداخت.

در سند تحول دیجیتال بانک صادرات، حدود 30 پروژه وجود دارد، که این پروژه‌ها در قالب 13 کلان پروژه دسته‌بندی شده است:

مهم­ترین کانال‌­های ارائه خدمات بانک صادرات

بانک صادرات در ارائه خدمات از کانال‌­های مختلفی بهره می­برد که یکی از ابتدایی‌­ترین کانال‌­های ارائه خدمت بانک استفاده از ماشین‌­های بانکی در ابعاد و قابلیت­‌های مختلف است.

کانال دیگر ارائه خدمت، شعب بانک است، در حال حاضر بانک، در حال طراحی شعب فلگ شیپ ( پرچم دار) است که سرویس‌های مشاوره­ای به مشتریان ارائه می دهند.

همچنین بانک جهت ارائه خدمات الکترونیکی و سرویس‌های دیجیتال خود از بانکداری همراه و اینترنت بانک نیز بهره می­برد و برخی از خدمات ابتدایی نیز از طریق تلفن بانک در دسترس است.

بانک دیجیتال سپهر

یکی دیگر از اقدامات بانک، طراحی و توسعه بانک دیجیتال سپهر است که جایگزین اپلیکیشن صاپ و سامانه شمس خواهد شد و بسیاری از خدمات بانکی و غیر بانکی در قالب یک سوپر اپ در این اپلیکیشن با عنوان بانک دیجیتال سپهر ارائه خواهد شد، این اپلیکیشن قرار است علاوه بر ارائه خدمات بانکداری دیجیتال خرد، به ارائه خدمات سوپرمارکت مالی، خدمات بانکداری باز در فازهای بعدی بپردازد.

بانکداری امنی چنل

یکی از اقدامات بانک صادرات در ارائه خدمت از طریق کانال­‌های ارتباطی، توسعه زیرساخت امنی چنل است.در بانکداری امنی چنل، ارتباط با مشتری در هر زمان، هر مکان و برای همه کانال‌ها به شیوه‌ای یکنواخت انجام می‌پذیرد. همچنین در این شیوه مشتری و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد محور سرویس‌هایی است که به وی ارائه می‌شود. بر این اساس، شیوه سرویس‌دهی به هر مشتری بر اساس فعالیت‌هایی که در کلیه درگاه‌ها انجام داده است شخصی‌سازی می شود. در نتیجه در این شیوه، بانک نه تنها به درخواست‌های صریح مشتری پاسخ می‌دهد؛ بلکه علایق و نیازهای ضمنی وی نیز حدس زده می‌شود.

 تحول دیجیتال بانک صادرات

مدیریت کانال‌های بانک صادرات

یکی دیگر از اقدامات اخیر بانک در حوزه مدیریت کانال بوده است، هدف از این پروژه این است که  به عنوان یک ابزار توانمندساز بتواند زمان و هزینه انطباق فرآیندها و ایجاد سرویس‌های ارزش افزوده و ارائه آن در کانال‌های ارتباطی جدید را به حداقل برساند. در حال حاضر بانک می‌تواند بیش از ۶۰ سرویس آنلاین ارائه دهد. اما هدف اصلی این است که بانک بتواند این تعداد را به بیش از ۱۰۰ سرویس ارتقا یابد.

توسعه بانکداری باز بانک صادرات

یکی دیگر از اقدامات اخیر بانک صادرات در حوزه بانکداری باز بوده است، در عصر تحول دیجیتال بانک­‌ها به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان نیستند. بنابراین نیازمند همکاری با فین‌تک­‌ها و استارت­آپ‌­های چابک‌­تر در توسعه محصول هستند. از طرفی مشتریان برای انجام امور بانکی و غیربانکی خود به برنامه‌های کاربردی متنوعی نیاز دارند. همچنین نوع کاربرد و سلیقه کاربران در استفاده از برنامه‌ها باهم متفاوت است به همین منظور بانک صادرات در تولید برنامه‌ها نمی‌تواند پاسخگوی تمامی سلایق و نیازهای به روز مشتریان خود باشد و به دنبال توسعه بستر بانکداری باز خود است که ماموریت اصلی آن راه‌اندازی و توسعه‌ی یک بازارگاه عرضه خدمات بانکداری باز و سامانه محصولات در بستری دیجیتال و محیطی مدیریت شده جهت دسترسی مشتریان و ذی نفعان به محصولات دیجیتالی است.

ارائه سرویس‌های اعتباردهی خرد در قالب BNPL

یکی دیگر از اقدامات بانک، طراحی سرویس‌های اعتباردهی خرد در قالب BNPL   است که در کشور از سوی عموم جامعه با توجه به وضعیت تورمی کشور با استقبال خوبی همراه بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.