شناسایی و برخورد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز

با پیگیری جدی‌تر برخورد با پدیده استخراج غیرمجاز رمزارزها، طی امسال ۲۵۱ مرکز غیرمجاز رمزارز شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است.

در سال‌های گذشته که استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها رواج پیدا کرد، این پدیده اقتصادی و اجتماعی در شرایطی که تولید و مصرف برق با ناترازی روبرو بود، به عنوان یکی از علت‌های فشار مضاعف به صنعت برق معرفی می‌شد.

اگرچه تب و تاب صحبت از استخراج غیر مجاز رمزارز‌ها این روز‌ها کاهش پیدا کرده، اما همچنان این مراکز چراغ خاموش به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در روز‌های آغازین پیک تابستان امسال استخراج رمزارز‌ها را چالش صنعت برق دانست و گفت: این پدیده در دو سال گذشته خسارات زیادی به صنعت برق کشور وارد کرده است که از آن جمله می‌توان به سوختن ترانس‌ها، پارگی سیم‌ها و آسیب رساندن به سایر تجهیزات برقی بر اثر افزایش ناگهانی فشار به شبکه اشاره کرد.

البته مواجهه و مقابله با ماینرهای غیرمجاز در سال‌های اخیر به طور جدی‌تر پیگیری شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، به منظور رصد پذیری بیشتر، مشخصات تمامی ماینر‌های قانونی باید در سامانه جامع تجارت ثبت شده و کد رهگیری یکتا دریافت کنند. در غیر این صورت ماینر فاقد برچسب کد رهگیری یکتا به عنوان کالای قاچاق ضبط و با متخلف مطابق با مجازات‌های مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد جدی می‌شود.

محمد خدادادی مجری طرح رمز ارز توانیر در خصوص آخرین وضعیت استخراج رمزارز‌ در کشور گفت: مجموع مراکز استخراج غیرمجاز رمزدارایی کشف شده تاکنون برابر با ۸۹۱۴ مرکز بوده که دارای ۲۶۰۸۲۳ دستگاه بوده اند. در مجموع مصرف تقریبی این دستگاه‌های استخراج رمزارز به ۷۱۷ مگاوات می‌رسد.

او در خصوص میزان مراکز غیرمجاز که در نیمه سال ۱۴۰۲ کشف شده اند گفت: از آمار ذکر شده، تعداد ۲۵۱ مرکز شامل ۲۷۴۸ دستگاه در سال جاری کشف شده است.

این مقام مسئول می‌گوید: در خصوص نحوه مصرف برق توسط مراکز قانونی استخراج رمزدارایی، به موجب مصوبه هیات وزیران، خرید برق از شبکه سراسری توسط مراکز استخراج رمزدارایی در اوقات محدودیت دار که شامل محدودیت تامین برق یا سوخت می‌شود ممنوع است؛ بنابراین در اوقاتی از تابستان که مصرف به اوج خود رسیده و تامین برق سایر مشترکین در مقایسه با توان قابل عرضه با محدودیت مواجه بوده است، جریان برق مراکز استخراج رمزدارایی قطع شده است.

خدادادی در ادامه متذکر شد: ایام محدودیت دار و عادی در ابتدای هر فصل از طریق شرکت مدیریت شبکه برق ایران تعیین و به تمامی مراکز مجاز استخراج رمزدارایی اطلاع رسانی می‌شود. در روز‌های مشخص شده، مراکز استخراج رمزدارایی که از طریق عقد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک و یا تابلوی سبز بورس انرژی نسبت به تامین برق خود اقدام کنند، می‌توانند متناسب با انرژی تولیدی توسط نیروگاه از شبکه سراسری، برق خود را دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.