ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و زنجیره بلوک برای شفافیت و تجربه بهتر مشتری

رییس هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک گفت: می‌توان از هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوک برای شفافیت و تجربه مشتری استفاده و خدمات با ارزش افزوده بالا به مشتریان ارائه کرد که نمونه آن پرداخت تسهیلات در بانک‌ها بدون حضور مشتریان در شعبه است.

«عباس معمارنژاد» در نشست تخصصی «تجربه زیسته مدیران ارشد نظام بانکی» در نهمین نمایشگاه تراکنش ایران که با محوریت تاب‌آوری و نوآوری در مرکز آفرینش‌های کانون و هتل لاله برگزار شد، اظهارداشت: امروزه همه اعتقاد دارند که از انقلاب صنعتی چهارم عبور کرده و وارد انقلاب صنعتی پنجم شده‌ایم.

وی سه ویژگی اصلی انقلاب صنعتی پنجم را انسان‌محوری، پایداری و تاب‌آوری عنوان کرد و گفت: هر تحولی در انقلاب صنعتی پنجم باید انسان‌محور باشد.

رییس هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک درباره پایداری تصریح کرد: پایداری بدین معناست که هر تحولی باید بتواند محیط زیست را برای زندگی مردم مهیاتر از گذشته کند.

معمارنژاد افزود: تاب‌آوری در انقلاب صنعتی پنجم نیز بدین معناست که سازمان‌ها بتوانند مقابل شوک‌های داخلی و خارجی خود مقاومت کرده و خود را به روز کنند.

وی، تاب‌آوری در نظام بانکی را در عرصه اقتصادی، فناوری و مالی دانست و تاکید کرد: شاخص‌های تاب‌آوری تاکنون بیشتر بر تاب‌آوری مالی مانند بازدهی سهام و متوسط بازدهی تمرکز داشته‌اند.

رییس هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک ادامه داد: تاب‌آوری فناورانه در نظام بانکی دارای سه جنبه توانایی برای تغییرات ویرانگر در کسب‌وکار، توانایی برای بازگشت به حالت متعارف بعد از تحمل عقب‌نشینی و چرخش و تغییر کسب‌وکار به یک مسیر کاملا جدید بعد از آنکه متوجه انتخاب راه نادرست شدیم، است.

معمارنژاد درباره هوشمندی فناوری، نوآوری فناورانه و تاب‌آوری فناورانه ،گفت: هوشمندی فناورانه یعنی وقتی روندها را نگاه می‌کنیم بتوانیم انتخاب‌های درست داشته باشیم. نوآوری فناورانه نیز به معنای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در نظام بانکی است. تاب‌آوری فناورانه نیز زمانی رخ می‌دهد که با هوشمندی فناورانه، نوآوری‌های فناورانه را انتخاب کنید.

وی با بیان اینکه ، 2 نظریه درباره اینکه آیا نوآوری باعث تاب‌آوری می‌شود یا خیر؟، در اذهان وجود دارد، اظهار داشت: اگر نوآوری با علم و دانش انتخاب شود، اثر مثبت خواهد داشت و اگر نشود، اثر منفی بدنبال خواهد داشت.

معمارنژاد گفت: می‌توان از هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوک برای شفافیت و تجربه مشتری استفاده و خدمات با ارزش افزوده بالا به مشتریان ارائه کرد که نمونه آن پرداخت تسهیلات در بانک‌ها بدون حضور مشتریان در شعبه است.

وی همچنین فرهنگ‌سازمانی و مقاومت برابر نوآوری را یکی از چالش‌های امروز بانک‌ها عنوان کرد و افزود: یک موضوع دیگر نیز آن است که برخی نوآوری‌ها نیاز به حجم سرمایه‌گذاری بالا دارند و در اینجا راهکار همکاری است.

آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه نیز در این نشست اظهار داشت: مگاترندها در دنیای امروز درس بالایی به ما می‌دهند و در بین فناوری‌ها نئوبانک‌ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار مهم هستند.

فرشید فرخ‌نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی هم در این نشست تخصصی گفت: برای حفظ مشتریان و سهم بازار باید به نوآوری توجه داشته باشیم.

سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی تصریح کرد: برخی مراکز نوآوری بانک‌ها بعد از مدتی تبدیل به مرکز هزینه می‌شوند زیر استراتژی درستی در مسیر تاب‌آوری برای آنها ایجاد نشده است.

یادآور می شود، نهمین رویداد بزرگ فناوری مالی ایران با عنوان «تاب‌آوری و نوآوری؛ اکو سیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری» از روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه تا روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه در مرکز آفرینش‌های کانون و هتل لاله برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.