تاثیر تحریم‌های نرم‌افزاری بر اپلیکیشن‌های بانکی

دور زدن محدودیت‌های اعمال شده از سوی شرکت اپل بخاطر تحریم‌های نرم افزاری اختلاف قیمتی زیادی را در میان عرضه‌کنندگان به وجود آورده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشتراک‌های سه‌ماهه همراه بانک‌ها از ۶۱ تا ۳۸۵‌هزار تومان، اشتراک‌های ۶ ماهه ۶۱ تا ۵۸۵‌هزار تومان و اشتراک ۹ ماهه نیز از ۵۹۲ تا ۶۷۰‌هزار تومان در نوسان است. گفتنی است که علاوه بر قیمت ذکر شده ۹‌درصد مالیات نیز به آن اضافه می‌شود.

در سال‌های اخیر بهره‌گیری از بانکداری الکترونیک فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی یکی از تحولات صنعت بانکداری ایران به شمار می‌رود. کاربران در سراسر کشور می‌توانند بدون مراجعه به بانک در عرض چند دقیقه خدمات بانکی خود را انجام دهند. از دیگر مزیت‌های همراه بانک‌ها می‌توان به افتتاح حساب بانک و بارگذاری مدارک بدون مراجعه به شعب اشاره کرد. اما شواهد گویای آن است که طرفداران گوشی آی‌فون از مزیت‌های این خدمات محروم شده‌اند. دلیل این امر نیز ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و از دسترس خارج کردن همراه بانک‌های ایرانی از اپ‌استور است.

طرفداران آی‌فون چگونه می‌توانند به خدمات بانکی دست یابند؟

شواهد گویای آن است که در سال‌های اخیر به دلیل جذابیت روز‌افزون گوشی‌های اپل، مردم به خرید نقدی و اقساطی این گوشی روی آوردند. اما پس از خرید این دستگاه با مشکلاتی از جمله محدودیت‌های نصب همراه بانک‌های ایرانی مواجه می‌شوند. بر این اساس نرم‌افزارهای متعددی در این زمینه طراحی شده است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که با پرداخت هزینه‌های ماهانه از خدمات بانک مورد نظر خود بهره ببرند. در راستای این موضوع باید به برخی از نرم‌افزارهای ایرانی و اشتراک‌های ۳ ماهه تا یکساله آنها در خصوص استفاده از همراه بانک در آی‌فون و آی‌پد اشاره کرد. از جمله آنها می‌توان از سیبچه، سیب اپ، اپ استار، اناردونی، سیب بانک، سیبانه و هزینه‌های آن در مدت زمان ‌های مذکور نام  برد.

این در حالی است که استفاده از خدمات بانکی سایر سیستم‌‌‌عامل‌‌‌ها چنین هزینه‌‌‌هایی را در بر ندارد و به صورت رایگان انجام می‌شود. در واقع هزینه‌‌‌ای که این اپلیکیشن‌‌‌ها از طریق فروش اشتراک خود به دست می‌‌‌آورند در سایر سیستم عامل‌ها از سوی بانک‌‌‌ تقبل می‌شود و برای مشترکان هزینه‌‌‌ای در بر ندارد. هزینه‌‌‌ای که باید آن را به لیست هزینه‌‌‌های استفاده از محصولات اپل در ایران افزود.

هزینه‌های استفاده از همراه بانک‌های ios

دور زدن محدودیت‌های اعمال شده از سوی شرکت اپل اختلاف قیمتی زیادی را در میان عرضه‌کنندگان به وجود آورده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشتراک‌های سه‌ماهه همراه بانک‌ها از ۶۱ تا ۳۸۵‌هزار تومان، اشتراک‌های ۶ ماهه ۶۱ تا ۵۸۵‌هزار تومان و اشتراک ۹ ماهه نیز از ۵۹۲ تا ۶۷۰‌هزار تومان در نوسان است. گفتنی است که علاوه بر قیمت ذکر شده ۹‌درصد مالیات نیز به آن اضافه می‌شود. به طور مثال برای خرید اشتراک ۹ ماهه  آی اپس ۶۰۰‌هزار تومان هزینه اشتراک و ۵۴‌هزار تومان نیز مالیات آن است و خرید این بسته برای کاربران ۶۵۴‌هزار تومان تمام خواهد شد. در این میان برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز از اشتراک یکساله با قیمت ۱۴۹‌هزار تومان خبر دادند که نشان‌دهنده تفاوت قیمتی بسیار در میان فروش اشتراک‌های استفاده از همراه بانک است. کاربران انتظار دارند تا بانک‌ها امکاناتی را فراهم آورند تا بتوان از خدمات غیر‌حضوری بانک‌ها منتفع شد. البته برخی از آنها این اقدامات را آغاز کردند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. البته نرم‌افزار‌های مذکور به ازای دریافت هزینه، رضایت کاربران را نیز به دنبال دارد.

چالش دیگر همراه بانک‌های آی‌فون

نکته بعدی که باید به آن توجه داشت این موضوع است که کاربران پس از خرید اشتراک‌های ماهانه با چالش جدیدتری مواجه می‌شوند و آن هم عدم‌موفقیت در احراز هویت غیرحضوری بانک‌هاست. برخی از نسخه‌های وب یا اپلیکیشن‌های بانکی آی‌فون در افتتاح حساب آنلاین با مشکل مواجه هستند که کاربران را به مراجعه حضوری یا افتتاح حساب با دیگر ابزارها از جمله رایانه و گوشی اندروید وادار می‌کنند. نظر‌سنجی در میان برخی از افرادی که تلفن همراه اپل در دست دارند حاکی از آن است که مرحله احراز هویت غیرحضوری در دستگاه آی‌فون با خطاها و مشکلاتی روبه‌رو است که با توجه به افزایش طرفداران این تلفن همراه  باید راه‌حل مناسبی اندیشید. برخی از کاربران در انتقادات خود تاکید کردند که احراز هویت در برخی از شعبه‌های بانکی نیازمند گوشی اندروید یا رایانه است که یکی از معایب و چالش‌های همراه بانک‌های ایرانی را به رخ می‌کشد.

بازار رقابتی همراه بانک

از دیگر نکات مهم این گزارش همان‌طور که گفته شد نوسان قیمتی همراه بانک‌های آی‌فون است؛ زیرا سوالی که ذهن مخاطبان را به خود مشغول کرده این است که سودی که از فروش اشتراک‌های همراه بانک‌های آی‌فون کسب می‌شود به جیب چه کسانی واریز می‌شود؟ آیا بانک نیز دست اندر کار است؟ پاسخ به این سوال نیازمند اطلاعات دقیق‌تری است که در سایت‌ها و تعرفه‌های بانکی این مورد لحاظ نشده است و صنعت بانکداری باید این عملکرد را شفاف‌سازی کند. زیرا در توضیحات خرید اشتراک‌های ماهانه ذکر شده که در صورت محدودیت‌های بیشتر شرکت اپل، پشتیبان قادر به حل مشکل نخواهد بود و مسوولیتی در قبال وجه پرداخت شده ندارد. با استناد به مطالب باید گفت که برخی از همراه بانک‌ها نیز در دسته بالا قرار نمی‌گیرند و بهره‌گیری از خدمات آنها در گوشی آی‌فون رایگان است. از جمله این همراه بانک‌ها باید به ملی، پاسارگاد، تجارت و… اشاره کرد.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.