مسیر پیشرفت اقتصاد دیجیتال از برقراری دیالوگ با رگولاتوری می‌گذرد

مدیرعامل هلدینگ فناپ مساله امروز بازیگران جدید اقتصاد برای قانع‌کردن رگولاتور و مطالبه خواسته‌هایشان را نداشتن پروپوزال عنوان کرد و گفت: اگر فضای گفت‌و‌گو با ارائه پروپوزالی مشخص و دقیق همراه می‌شد و پروژه‌های مشترکی بین کسب‌و‌کارهای جدید تعریف می‌شد، می‌توانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. اگرچه این مسیر بسیار پرچالش است اما شدنی است و ما باید برای برقراری ارتباط و دیالوگ‌داشتن تلاش کنیم.

همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران با حضور کارشناسان، تحلیل‌گران و تصمیم‌سازان اقتصاد کشور روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های هتل المپیک برگزار شد و دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ و نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران درباره اهمیت هم‌افزایی کسب‌و‌کارها برای مطالبات از رگولاتوری در کشور صحبت کرد.

تحولات اقتصادی جهانی و منطقه‌ای در چند سال اخیر باعث بروز چالش‌هایی در کشور شده است که بازارهای سرمایه‌گذاری، بنگاه‌های تولیدی، بازار ارز و کسب‌و‌کارهای مختلف را درگیر کرده است اما سوال اینجاست که کلید حل این چالش‌ها در دست کیست؟ آیا دولت می‌تواند با ایجاد تغییر و تنظیم مقررات منعطف برای رشد کسب‌و‌کارها به خصوص در حوزه اقتصاد دیجیتال، زمینه توسعه را فراهم کند یا بازیگران دیگری هم هستند که در این میدان پرچالش اثرگذاری جدی داشته باشند؟ این سوالی بود که در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران به بحث و بررسی گذاشته شد.

عماد قاینی راهبر پنل با اشاره به این‌که دکتر شهاب جوانمردی تجربه حضور در دوره‌های مختلف اقتصاد دیجیتال را داشته است و هم در زمینه زیرساخت و هم در حوزه کاربردی در شرکت فناپ فعالیت داشته، از او خواست تا تحلیل خود را در اهمیت اقتصاد دیجیتال و راهکارهای مواجه با چالش‌های امروز آن در ایران بیان کند.

جوانمردی سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: «زمانی‌که ما به عنوان بازیگران جدید اقتصاد در زیرساخت‌ها، اپراتورها، نرم‌افزارهای کاری و دیتاسنترها را سرمایه‌گذاری کردیم، نتیجه گرفتیم. این پیشرفت‌ها باعث شد کسب‌و‌کارهای جدید از  ظرفیت توسعه پلتفرمی در فضایی که رگولاتور هنوز ایده‌ای درباره‌اش نداشت را به جامعه معرفی کنند و با توجه به شرایط جامعه و رقابت‌های قیمتی، خودشان را جا بیندازند. به این ترتیب موضوع داده به مرور مهم و مهم‌تر شد و رگولاتور به آرامی خودش را وارد بازی کرد.»

مدیرعامل هلدینگ فناپ با اشاره به چالش‌هایی که در مسیر رشد این کسب‌و‌کارها قرار گرفت، گفت: «بازیگران سنتی اقتصاد ایران در برخی از موارد مانعی برای توسعه اقتصاد دیجیتال بودند و از اهرم‌های پیدا و پنهانی برای جلوگیری از ورود کسب‌و‌کارهای جدید استفاده می‌کردند. از طرفی تامین‌کنندگان مالی قادر نبودند داده‌ها و استعدادهای موردنیاز برای پیشرفت کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال را به دقت محاسبه کنند و همه این موارد باعث شد که فعالان این حوزه در حرکتشان به سمت جلو با ابهامات بیشتری روبه‌رو شوند، این در حالی است که ما به همگرایی نیاز داشتیم و البته هم‌چنان هم نیاز داریم تا بتوانیم از کسب‌و‌کارهای سنتی که ماده‌محور هستند به کسب‌و‌کارهای دیجیتال که داده‌محورند حرکت کنیم.»

جوانمردی با اشاره به اینکه در فضای سنتی اسکیل وجود ندارد گفت:‌ «اگر می‌خواهیم از بیزنس‌های سنتی فاصله بگیریم و به سمت دیجیتالی‌شدن پیش برویم داشتن اسکیل بسیار مهم است. برای داشتن اسکیل مناسب در هر کسب‌و‌کار به عوامل زیادی نیاز داریم. بازیگران صنعت خصوصی و عمومی باید بتوانند با هم همکاری داشته باشند در حالی که اکنون چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. عدم شناخت بازیگران سنتی از کسب‌و‌کارهای جدید  و رقابت و ترس هم از دیگر عوامل این مسئله هستند. از سویی دیگر متصل نبودن اقتصاد ما به اقتصاد جهانی هم مشکلاتی به وجود آورده است.»

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران با طرح این سوال که چه زمانی قرار است کسب‌و‌کارها بپذیرند که مشارکتشان با یکدیگر می‌تواند در بهبود شرایط اثرگذار باشد گفت: «هر وقت هزینه حمل‌و‌نقل هزینه توزیع بین بازیگران مختلف صنعت به صورت اشتراکی تقسیم شد و هر دو گروه به این موضوع باور پیدا کردند که منفعت و تداوم کسب‌و‌کارشان در به هم پیوستن است، آن وقت می‌شود به رگولاتوری هم نقد کرد و از او مطالبه داشت. در صنعت مالی ما رگولاتوری بسیار سفت و سختی مواجه بودیم اما بسیار مهم بود که بتوانیم آن را به رسمیت بشناسیم و وارد گفت‌و‌گو بشویم.

مساله امروز ما شاید این باشد که بازیگران جدید اقتصاد برای قانع‌کردن رگولاتور و مطالبه خواسته‌هایشان پروپوزالی آماده نکرده‌اند در حالی که اگر فضای گفت‌و‌گو با ارائه پروپوزالی مشخص و دقیق همراه می‌شد و پروژه‌های مشترکی بین کسب‌و‌کارهای جدید تعریف می‌شد، می‌توانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. من فکر می‌کنم این مسیر بسیار پرچالش است اما شدنی است. ما باید برای برقراری ارتباط و دیالوگ‌داشتن تلاش کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.