مقایسه بازدهی صندوق‌های طلا و دلار در سال ۱۴۰۲

در روزهای اخیر به دلیل برخی اتفاقات، قیمت دلار رشد زیادی داشته است. افزایش قیمت دلار روی سطح عمومی قیمت کالا و خدمات نیز اثر می‌گذارد و قیمت دارایی‌ها را بالاتر می‌برد. این موضوع به معنی تورم انتظاری بالاتر و کاهش قدرت خرید مردم است.

بسیاری از افراد جامعه برای فرار از تله تورم و مصون ماندن در برابر این غول کنترل ناپذیر به خرید دلار و طلا روی می‌آورند تا بتوانند حداقل قدرت خرید خود را حفظ کنند و از فرسایش سرمایه خود جلوگیری کنند. اما سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا دلار؟ در زیر به مقایسه بازدهی صندوق های طلا و دلار در 1402 می‌پردازیم.ورندآورند. زیرا در صورت خرید‌آورند. برققباما

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا

تنها راه سرمایه‌گذاری در طلا، خرید طلای فیزیکی نیست. بلکه راه آسان‌تر و به صرفه‌تری نیز وجود دارد. این راه، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا  است. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا همانند سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی است. حتی ممکن است سودآوری بالاتری نیز داشته باشند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا

سرمایه‌گذاری با پول کم

سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا مزایای زیادی دارد. یکی از مهمترین مزایای خرید صندوق طلا سرمایه گذاری با پول کم است. درواقع شما حتی با ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید در صندوق های طلا سرمایه گذاری کنید. در حالی که با این مبلغ نمی توانید طلای فیزیکی بخرید.

معاف از پرداخت مالیات

یکی دیگر از مزایای خرید این صندوق ها می‌توان به عدم پرداخت مالیات اشاره کرد. اگر سرمایه گذاران بخواهند در طلای فیزیکی سرمایه گذاری کنند باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند اما خرید صندوق های طلا مشمول مالیات نمی‌شود.

صندوق طلا اجرت ندارد

از سوی دیگر برای خرید طلای زینتی، سرمایه‌گذاران باید مبلغی را به عنوان سود صنفی فروشنده و اجرت ساخت طلا پرداخت نمایند. این در حالی است که در هنگام فروش طلا تمامی این هزینه‌ها از طلای خریداری شده کسر می گردد و عملا خریداران آنچه را که فکر می‌کنند دریافت نمی‌کنند. اما سرمایه گذاری در صندوق های طلا چنین هزینه‌های اضافی را ندارد.

ریسک سرقت ندارد

سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی ریسک به سرقت رفتن دارد اما صندوق های سرمایه گذاری در طلا به دلیل ماهیت خود در معرض ریسک به سرقت رفتن از سوی سارقان نیست.

صندوق‌های طلا و دلار

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا، ریسک عیار غیر استاندارد ندارند!

عیار غیر استاندارد نیز یکی دیگر از مشکلات خرید طلای فیزیکی است. در هنگام خرید طلای دست دوم ممکن است طلایی را به شما بفروشند که عیار آن پایین تر از میزان استاندارد باشد. این در حالی است که صندوق های طلا به دلیل سرمایه گذاری در اوراق گواهی سپرده سکه و شمش طلا چنین ریسکی را متحمل نمی‌شوند.

صندوق‌های طلا و دلار

بازدهی صندوق طلا در 5 سال اخیر

صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار اوراق بهادار ایران شناخته می‌شود، در بازه زمانی پنج ساله از 12 اسفند سال 1397 تا 12 اسفند سال 1402 بیش از 541 درصد سود آوری داشته است. این در حالی است که این صندوق به صورت سالانه نیز سود آوری بالاتری نسبت به دلار کسب کرده است.  رشد قیمتی هر واحد از صندوق طلای کیان در سال 1398 برابر با 34 درصد بوده است این رشد در سال 1399 ادامه دار بوده و به 68.56 درصد رسیده است. اما در سال 1400 رشد آن کمتر شده و 7.76 درصد شده است. این در حالی است که صندوق طلای کیان در سال 1401 رشد چشمگیری را ثبت کرد و در بازه زمانی یک ساله بیش از 134 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. این صندوق سرمایه گذاری تا پایان 12 اسفند 1402 نیز رشد سالانه 12.43 درصدی را ثبت کرده است.

بازدهی دلار در 5 سال اخیر

سرمایه‌گذاری در دلار یکی از سرمایه‌گذاری‌های سنتی در ایران است. بسیاری از مردم تصور می کنند اگر در دلار سرمایه گذاری کنند، سود بیشتری کسب می‌کنند. اما سود سرمایه گذاری در دلار در پنج سال گذشته کمتر از سرمایه گذاری در صندوق طلای کیان بوده است.

قیمت هر دلار آمریکا در بازه زمانی پنج ساله از 12 اسفند سال 1397 تا 12 اسفند سال 1402 بیش از 350 درصد سودآوری داشته است. این در حالی است که در بازه زمانی 5 ساله مشابه، قیمت یک واحد صندوق طلای کیان بیش از 541 درصد افزایش یافته است.

رشد قیمت هر دلار آمریکا در سال 1398 برابر با 17.26 درصد بوده است. این رشد در سال 1399 ادامه دار بوده و به 63.74 درصد رسیده است. اما در سال 1400 رشد آن کمتر شده و 3.44 درصد رسید. این در حالی است که قیمت دلار در سال 1401 رشد چشمگیری را ثبت کرد و در بازه زمانی یک ساله بیش از 105 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. قیمت دلار تا پایان 12 اسفند 1402 نیز رشد سالانه 10.37 درصدی را ثبت کرده است.

صندوق‌های طلا و دلار

جمع بندی

با توجه به اعداد بیان شده در بازه زمانی پنج ساله، رشد قیمت صندوق طلای کیان (گوهر) بسیار بالاتر از رشد قیمت دلار بوده است. این در حالی است که بصورت سالانه نیز در این بازه زمانی پنج ساله رشد قیمتی صندوق طلای کیان بیشتر از دلار بوده است. همان طور که در بالا دیدیم، مقایسه صندوق های طلا و دلار در سال 1402 نشان می‌دهد این صندوق‌ها گزینه بهتری نسبت به دلار به شمار می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.