همه چیز درباره خدمات باجت و کالانو سیمرغ تجارت

محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت، افزایش مقیاس استفاده مردم از خدمات باجت، تنوع‌بخشی به محصولات اعتباری و تکمیل زنجیره محصولاتی نظیر "کالانو" را از برنامه‌های امسال این شرکت عنوان کرد.

سیمرغ تجارت با هدف ارائه راهکارهای نوین بانکی با محوریت تسهیلات و اعتبارات خرد ماموریت جدید خود را از سال 1401 آغاز کرده است و در حال حاضر به‌عنوان بازوی ایجاد خدمات دیجیتال بویژه در حوزه بانکداری شخصی برای بانک تجارت به ارائه خدمات اختصاصی و نوآورانه می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین محصولات شرکت «سیمرغ تجارت» در حوزه بانکداری دیجیتال، اپلیکیشن «باجت» است که درگاه یکپارچه بانک تجارت برای انواع خدمات غیرحضوری و دیجیتال محسوب می‌شود. «باجت» علاوه بر خدمات پایه بانکی و مالی، خدمات نوینی همچون خرید اعتباری (BNPL) و نیز انواع وام‌های خرد از جمله وام ازدواج را به صورت کاملاً آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در بین شرکت های هلدینگ تفتا، شرکت سیمرغ تجارت نقش ارائه کننده خدمات نوآورانه مالی و اعتباری را بر عهده دارد.

ما برای بررسی آخرین وضعیت راهکارهای سیمرغ تجارت با محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت گفت و گویی انجام دادیم.

اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت در ابتدا اعطای وام ازدواج از طریق اپلیکیشن “باجت” را نخستین طرح کاربردی سال گذشته دانست و گفت: پیاده سازی وام ازدواج از طریق باجت در سال 1401 انجام شد اما با توجه به اتمام بودجه این وام در سال 1401، عملیاتی‌شدن این طرح از ابتدای سال 1402 و با بودجه جدید بانک اتفاق افتاد.

وی افزود: در سال گذشته، 60% وام ازدواج بانک تجارت در تهران از فروردین و حدود 17% در شهرستان‌ها از اواخر مرداد از طریق باجت ارائه گردید که برنامه‌ریزی شده در سال جاری این آمار به 70% در تهران و 40% شهرستان‌ها افزایش یابد.

اسماعیلی به رقم اعطای وام ازدواج نیز اشاره کرد و ادامه داد: ۱۲هزار نفر معادل ۶ هزار زوج با اعتبار نزدیک به ۲.۴ همت در سال گذشته با این روش وام ازدواج دریافت کردند.

کالانو”‌ طرح بزرگ بانک تجارت در سال 1402 بود

مدیرعامل سیمرغ تجارت به تشریح دیگر برنامه‌های “باجت” ‌نیز پرداخت و اظهار داشت:‌ در ابتدای سال 1402 افتتاح حساب آنلاین ایجاد و سپس صدور گواهی امضاء و سفته دیجیتال در “باجت” افزوده شد که در حال‌‌حاضر عملیاتی است و از پاییز سال گذشته دو طرح “مرابحه شخصی” و “کالانو” نیز به‌طور موازی آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: وام مرابحه شخصی از بهمن 1402 در باجت به‌عنوان طرح سپرده‌پذیری و برمبنای سپرده با توجه به مانده حساب تا سقف صد میلیون تومان وام برای رتبه‌های اعتبارسنجی A و B  و پنجاه میلیون تومان برای رتبه‌های پایین‌تر اختصاص می‌یابد که بازه زمانی حداقل دو ماهه برای دریافت وام لازم است اما می‌توان با مبالغ بیشتر و بازه‌‌های طولانی‌تر جمع امتیاز را افزایش داد.

اسماعیلی در رابطه با طرح “کالانو” نیز گفت: “کالانو” یکی از مهم‌ترین طرح‌های بانک تجارت در سال گذشته بود و در قالب Embedded Banking  طراحی شده است به این ترتیب که بخشی از این خدمت توسط بانک و بخشی دیگر با اتصال به  سایر صنایع و به شکل End to end  برای خرید به مشتری ارائه می‌ شود.

وی افزود: تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بزرگ کشور برای فروش اجناس به صورت اقساطی به مشتریان با دو چالش میزان تقسیط کوتاه و نکول مواجه هستند که در طرح “کالانو” بانک به‌عنوان واسطه بین تولیدکنندگان و مشتریان قرار می‌گیرد و پس از خرید توسط مشتری، اقساط را برحسب توافق مشتری و تولیدکننده تسویه می‌کند اما مشتری در زمان طولانی‌تر و در بازه زمانی حدود دو برابر طولانی‌تر با بانک تسویه خواهد کرد و همچنین بانک تضمین پرداخت را نیز بر عهده دارد.

مدیرعامل سیمرغ تجارت از شرکت‌های حاضر در طرح “کالانو” نیز نام برد و گفت: “کالانو” در دو گروه کالایی لوازم خانگی با سقف صد میلیون تومان و موتور و اتومبیل با سقف پانصد میلیون تومان در باجت و با سقف های بالاتر در شعب منتخب بانک تجارت فعال است که در حوزه لوازم خانگی گروه انتخاب شامل اسنوا، دوو و سایر زیرمجموعه‌ها، پاکشوما، مادیران، گلدیران (جی‌پلاس) و بلانتون و از گروه خودرو نیز بهمن  دیزل ، کویرموتور و ایران دوچرخ همکاری دارند.

وی اظهار داشت: طرح “کالانو” در زنجیره‌های بالاتر و توسط بنکدار و سطوح بالاتر نیز ارائه خدمت دارد که به‌عنوان محصولات تکمیلی در بانک تجارت با نام “صنف نو”، “کسب نو” خدمات دیگر زنجیره را کامل می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: اجرای “کالانو” از ابتدای زمستان 1402 با سقف اقساط 12 تا 24 ماهه آغاز شد و تا پایان سال نیز نزدیک به دو همت اعتبار و تسهیلات اعتباری در قالب این طرح به مردم اختصاص یافت.

باجت و کالانو سیمرغ تجارت

طرح عید تا عید

وی به یکی از طرح‌های کوتاه‌مدت پیش از نوروز نیز اشاره کرد و گفت: “عید تا عید” طرحی به شکل BNPL است که توسط شرکت سیمرغ  و وزارت صمت و بانک تجارت اجرا گردید.

اسماعیلی افزود:  سقف این طرح 20 میلیون تومان و قابل‌ارائه برای همه اقشار بود که امکان خرید از فروشگاه‌‌های معرفی شده توسط وزارت صمت را ایجاد کرد و متقاضیان پس دریافت اعتبار در باحت، می‌توانستند در اسفندماه از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید و تا اردیبهشت تسویه کنند.

مدیرعامل سیمرغ تجارت اظهار داشت:‌ در این طرح شرکت‌های دیگری مانند تارا و کیپا نیزشرکت داشتند و طرح مذکور با درخواست و دستور وزارت صمت اجرا گردید.

تنوع‌بخشی به محصولات اعتباری و تکمیل زنجیره “کالانو

اسماعیلی در مورد برنامه‌های سال جاری گفت: با توجه به اینکه سال گذشته تمرکز بر ایجاد خدمات مورد نظر و برنامه ریزی شده درمدت زمانی کوتاه بوده است، در سال جاری تلاش بسیار جدی بر این است که خدمات و محصولات افزایش مقیاس یابد و از این پس، فروش و ارائه خدمات رشد چند برابری داشته‌باشد.

وی افزود: به‌دلیل حجم قابل توجه منابع مدیریت شده در باجت، توجه به زیرساخت‌های باجت و ارتقای سطح کیفی و امنیتی آن ضروری است تا از بروز آسیب‌ها و ضررهای احتمالی پیشگیری گردد.

مدیرعامل سیمرغ تجارت به تشریح برنامه‌های پیش‌رو پرداخت و اظهار داشت:‌ گسترش فضای خدمت در زمینه‌های مختلف نظیر تنوع‌‌بخشی به محصولات اعتباری مانند BNPL در دستور کار است که برنامه‌ریزی شده تا در کنار اعتبارات تک قسطی، BNPL دو قسطی و چهار قسطی اضافه شود  و از طرفی تکمیل زنجیره در “کالانو”، تکمیل شبکه پذیرش و مدیریت ثروت و ارتقای خدمات و محصولات کارتی نیز پیش‌بینی شده‌است.

اسماعیلی در پایان گفت: در سال گذشته علاوه بر باجت، خدمات دیگری از نوع سرویس های BAAS در دیجی‌پی و اسنوا نیز از طریق تسهیلات بانک تجارت با زیرساخت‌‌های سیمرغ ارائه شد که در حال‌حاضر همچنان این همکاری با دیجی‌پی برقرار است. سال گذشته نزدیک به 130 هزار تسهیلات بانک تجارت در دیجی‌پی توسط سیمرغ تجارت با اعتبار نزدیک به 5/3 همت ارائه گردید که پیش‌بینی می‌شود امسال با چند برابر افزایش، ادامه ‌‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.