نقش هلدینگ تفتا در تحول دیجیتال بانک تجارت

امیر حسین داودیان، معاون بانکداری شخصی بانک تجارت در مصاحبه با عصربانک با بیان اینکه بانک تجارت در بانکداری شخصی دو استراتژی اصلی را دنبال می‌کند، گفت: استراتژی اول go digital در حوزه بانکداری خرد و ارائه خدمات گسترده دیجیتال و استراتژی دوم Credit life style و اشائه فرهنگ زندگی اعتباری در ایران برای رونق اقتصادی و افزایش قدرت خرید مشتریان است.

امیرحسین داودیان دانش آموخته دکترای بازاریابی، کارشناسی ارشد بازرگانی گرایش حقوق تجارت بین الملل و کارشناسی بازرگانی است. در رزومه کاری داودیان سابقه همکاری در گروه فناوری بانک ملی ( پرداخت الکترونیک سداد)، مدیر استراتژی بانک ملت، مشاور بانک‌های انصار، پارسیان و تدریس در دانشگاه‌های کشور به چشم می‌خورد. او اکنون معاون بانکداری شخصی بانک تجارت است.

عصربانک در مصاحبه‌ای با داودیان، آخرین تحولات فناورانه بانک تجارت و نقش هلدینگ تفتا در این تحولات را بررسی کرده است.

امیرحسین داودیان، در ابتدا به تشریح آخرین پروژه‌های فناورانه بانک تجارت و نقش هلدینگ تفتا  در بانک تجارت پرداخت و گفت: بعد از شکل‌گیری و سازمان‌دهی جدید هلدینگ تفتا، اجرای پروژه‌های فناورانه بانک تجارت با نظم بیشتری پیش رفت؛ به طوری که طی دو سال گذشته استراتژی ما بر این اساس بود که بیش از 80 درصد خدمات پایه بانکدای خرد بانک تجارت به صورت دیجیتالی در دسترس قرار گیرد که خوشبختانه این اتفاق حاصل شد.

تحول دیجیتال بانک تجارت

اقدامات تفتا در زمینه هوش مصنوعی

معاون بانکداری شخصی بانک تجارت به اقدامات تفتا در زمینه توسعه بانکداری دیجیتال برمبنای هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: اکنون ارائه خدمات بر مبنای هوش مصنوعی با همکاری شرکت داتا در مرحله عملیاتی است تا ارائه خدمات بانکی و پاسخگویی به مشتریان بانکی در قالب ربات‌های هوشمند انجام شود. ضمن اینکه در خلال این همکاری دایره ارایه خدمات متنوع‌تر و سرعت تولید و توسعه محصولات بالاتر رفته است به همین جهت برای پاسخگویی به نیاز مشتریان باید به سمت پاسخگویی هوشمند برویم و در بستر داتا حرکت کنیم.

به گفته داودیان بررسی و ایجاد کاربردپذیردی‌های گستره‌تر در حوزه ریال دیجیتال و پرداخت بدون تماس میان تفتا و ایران کیش آغاز شده و تعدادی از آنها به سرانجام رسیده است؛ همچنین در حوزه ارتباط پذیرندگان در بستر تکنولوژی و ابزار‌های پرداخت اقدامات مناسبی صورت گرفته و به نتیجه خواهد رسید. در بستر موبایل بانک نیز تحول جدی اعم از معرفی خدمات جدید و تغییرات در رابط و تجربه کاربری در دست انجام است.

تشکیل  ۲۰۰ هزار پرونده تسهیلاتی در باجت

او تاکید کرد: طی دو سال گذشته اقداماتی در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال با سرعت مناسبی پیش رفته به طوری که اکنون  ۲۰۰ هزار پرونده تسهیلاتی در باجت تشکیل شده و بانک تجارت به عنوان پرحجم‌ترین استفاده کننده سفته دیجیتال و امضای دیجیتال بر روی باجت و میان مشتریان حقیقی شناخته می‌شود.

داودیان با اشاره به یکپارچه‌سازی پلتفرم‌های پذیرندگی‌ در قالب BNPL گفت: تارا، ازکی‌وام،  کیپا در این طرح حضور دارند و مشتری می‌تواند اعتبار دریافتی خود از باجت بانک تجارت را در این شبکه‎‌های پذیرندگی‌ خرج کند.  اکنون مذاکره برای اتصال BNPL با دیجی‌پی انجام شده است؛ همچنین طرح کالانو در بانک تجارت نیز برای خرید لوازم خانگی و موتورسکلیت در بانک تجارت با اقساط بلندمدت در حال اجراست.

استقبال  ۲۴۰ هزار نفری از طرح کالانو

به گفته داوودیان، طرح کالانو به منظور افزایش فروش اقساطی، ایجاد تقاضای مستمر و اعطای اعتبار برای افزایش قدرت خرید و همچنین کمک به تولید داخلی است و در آن شرکت پاکشوما، کویر موتور، هلدینگ انتخاب، بلانتون، گلدایران ، مادیران حضور دارند و اکنون نزدیک به ۸۰ درصد تولیدکنندگان اصلی لوازم خانگی در این طرح مشارکت دارند.

او تصریح کرد: طی دوازده ماهه گذشته قریب بر  ۲۴۰ هزار نفر در این طرح حضور داشتند و کسانی که دارای شرایط اعتباری مورد نیاز بوده‌اند بدون نیاز به ضمانت توانسته‌اند از این طریق تامین مالی شوند. این فرایند هم به صورت آنلاین و دیجیتال و هم حضوری از طریق شعب انجام می‌پذیرد؛ برای بهره‌مندی از این طرح نیاز به انتظار در صف نیست و بعد از اعتبارسنجی، مشتری می‌تواند از اعتبار دریافتی که نرخ کمتری از بهره‌ بانکی دارد، برای خرید کالا استفاده کند.

دو استراتژی بانک تجارت در بانکداری شخصی

معاون بانکداری شخصی بانک تجارت با بیان اینکه بانک تجارت در بانکداری شخصی دو استراتژی اصلی را دنبال می‌کند، گفت: استراتژی اول  go digital در حوزه ریتیل و ارائه خدمات گسترده دیجیتال و استراتژی دوم  Credit life style و اشائه فرهنگ زندگی اعتباری در ایران به منظور رونق اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم است.

داودیان تصریح کرد : فرهنگ زندگی اعتباری در ایران هنوز جا نیافتاده است و ما قصد داریم در بانک تجارت با گسترش خدمات اعتباری، اکوسیستم اعتباری در ایران را ارتقا دهیم  که نمونه آن همکاری ما با اصناف و تنوع خدمات BNPL در کشور است که به زودی تسهیلات کوتاه مدت چهار قسطه آن نیز معرفی می‌شود.

تشکیل ۱۴۲هزار پرونده تسهیلاتی در باجت 

او با اشاره به آمار پرونده تسهیلات غیرحضوری در باجت گفت: در  ۱۲ ماهه گذشته قریب به  ۷۸۵ هزار نصب در باجت صورت گرفته است ؛ همچنین تعداد ۱۴۲ هزار پرونده از طریق  Bank as a service ایجاد شده است.  به این معنا که مشتری از خدمات سایر پلتفرم‌ها برای دریافت خدمات و تسهیلات استفاده کردند؛ این یعنی بانکداری باز تجارت برای سرویس‌های اعتباری در پلتفرم‌های دیگر نیز فعال است.

داودیان با بیان اینکه ارائه خدمات اعتباری در پلتفرم باجت کاملا برقرار است، گفت: طی سال قبل بیش از  ۷۸۵ هزار نصب باجت برای افتتاح حساب، دریافت تسهیلات ازدواج،  کالانو، BNPL ، مرابحه و …  انجام شده که حجم قابل توجهی از آن  طی 4 ماه گذشته اتفاق افتاده است.

نقش تفتا در توسعه بانکداری باز

معاون بانکداری شخصی بانک تجارت با اشاره به نقش مهم هلدینگ تفتا در توسعه بانکداری باز و دیجیتال بانک تجارت، تصریح کرد: طی دو سال گذشته هلدینگ تفتا توانسته ارائه خدمات بانکی از سوی شرکت‌ها را نظم ببخشد و مانع اقدامات جزیره‌ای آنها شود. ‌همچنین زنجیره ارزش ارائه خدمات فناورانه بانک تجارت را سازماندهی و شکل داده است.

ورود تفتا به دارایی‌های دیجیتال در سال جدید

داودیان تصریح کرد :این نوآوری‌ها و موفقیت‌ها حاصل تلاش مشترک تیم‌های متعدد در بانک تجارت، هلدینگ تفتا و شرکت‌ها است؛ اکنون این تلاش مشترک محدود به ارائه خدمات بانکی نیست؛ بلکه اجرای سایر پروژه‌ها در قالب توکن سازی و دارایی‌های دیجیتال نیز به عنوان استراتژی سال ۱۴۰۳ تعریف شده است.

او با اشاره به جایگاه امروز بانک تجارت در بانکداری دیجیتال کشور گفت: هلدینگ تفتا توانسته طی دو سال، اکوسیستم بانک تجارت را نواورانه به سمت بانکداری دیجیتال هدایت و جایگاه ویژه‌ای را در بازار کسب کند.

باجت شعبه دیجیتال بانک تجارت نیست

معاون بانکداری شخصی بانک تجارت با اشاره به نقش پلتفرم باجت در بانک تجارت گفت: بنای بانک تجارت بر این بود که خدمات متعارف و در لحظه مثل موجودی، گردش حساب، انتقال وجه، خدمات چک، خرید شارژ و… را در پلتفرم موبایل بانک حفظ کند و ارائه خدماتی که دریافت آن طولانی‌تر بوده و اتصالات چندگانه دارد و  سفر آن محدود به بانک تجارت نیست در باجت ارائه شوند.

به گفته این فعال حوزه بانکداری دیجیتال، باجت نه نئوبانک است نه شعبه دیجیتال بانک تجارت ؛ باجت در واقع پلتفرمی است متمرکز بر ارائه خدمات پایه، اعم از افتتاح حساب، اعطای تسهیلات و خدمات کارت، لیکن وجه تمایز و نوآوری آن در توجه و تمرکز بر ارائه خدمات اعتباری متنوع و نوآورانه با هدف افزایش شمول مالی و افزایش قدرت خرید مشتریان می‌باشد.

مدیریت ثروت از برنامه آتی بانک تجارت

داودیان در انتها به برنامه‌های آتی بانک تجارت در ارائه خدمات فناورانه اشاره کرد و گفت: پایه‌های خدمات فناورانه در بانک تجارت ساخته شده بنابراین در سال آینده تمرکز بر توسعه حجم این نوع خدمات خواهد بود ؛ همچنین پایداری سرویس و  افزایش مشتریان بیرونی از دیگر برنامه های آتی ما است.

معاون بانکداری شخصی بانک تجارت با بیان اینکه در سال جدید پلتفرمی برای مدیریت ثروت ارائه خواهد شد، توضیح داد: در این پلتفرم امکان خرید دارایی‌هایی که قدرت رقابتی بیشتری در برابر تورم دارند ارائه می‌شود؛ مانند خدمات نگهداری طلا و ارائه ابزارهای مدیریت دارایی که به زودی به مرحله اجرا درخواهد آمد؛ همچنین بخشی از برنامه سال آینده برای توکن‌سازی و عرضه دارایی‌های دیجیتال است که اکنون در مرحله مطالعاتی بوده و در ادامه در امتداد کسب و کارهای بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او در پایان تاکید کرد: در مسیر نوآوری بانک تجارت، اصالت در بانکداری حفظ شده  و بر ایجاد محصول و ارائه سرویس تمرکز کردیم؛ در واقع برای گسترش ارائه خدمات در اکوسیستم تجارت الکترونیک بر مبنای نوآوری بیشتر در bank as a service و بانکداری باز متمرکز شده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.