ارائه خدمات هوشمند غیرحضوری توسط داده ورزی سداد

مهدی بایندور، معاون نرم‌افزاری «سداد» در مصاحبه با عصربانک گفت: بطور کلی پلتفرم ها و خدمات ارائه شده توسط شرکت داده ورزی سداد مبتنی بر دو مفهوم کلی بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) و بانکداری باز (Open Banking) استوار است.

«سداد» در حال‌حاضر رتبه نخست در شورای انفورماتیک را به خود اختصاص داده‌ و بالغ بر 850 نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

ما در عصربانک به‌منظور آشنایی بیشتر با جدیدترین پروژه‌های سداد، با «مهدی بایندور»، معاون نرم‌افزاری «سداد» به گفتگو نشستیم.

بایندور دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه امیرکبیر است و 20 سال تجربه در حوزه توسعه نرم‌افزار در زمینه خدمات بانکی و پرداخت دارد. بایندور از حدود 7 سال پیش در مجموعه «سداد» مسئولیت مدیریت ارشد کارت و پرداخت را برعهده داشت و از آذرماه 1402 به‌عنوان معاون نرم‌افزار انتخاب شد.

معاون نرم‌افزار سداد در ابتدا گفت: پلتفرم ها و خدمات ارائه شده توسط شرکت داده ورزی سداد مبتنی بر دو مفهوم کلی بانکداری بدون هسته (Coreless Banking) و بانکداری باز (Open Banking) استوار است.

بر این اساس 750 نوع خدمت و بیش از 207 سامانه طراحی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است که از جمله مهمترین این موارد، سامانه‌های مدیریت تسهیلات، چک، حسابداری متمرکز، دفتر کل، صورت های مالی، بانکداری شرکتی و سازمانی، اشخاص و غیره می باشد.

این خدمات در شعب بانک ملی بصورت حضوری و همچنین در سامانه بام که ویترین خدمات غیرحضوری بانک ملی ایران می باشد به صورت غیرحضوری به کاربرنهایی ارایه می گردد.

51 پروژه‌ توسعه‌ای جدید در دستور کار معاونت نرم‌افزار «سداد» است

بایندور در ادامه افزود: در حال‌حاضر 284 نفر در معاونت نرم‌افزار «سداد» فعالیت دارند و بالغ بر 156 پروژه در بخش پشتیبانی و خدمات مازاد به ارائه خدمات می‌پردازند و 51 پروژه توسعه‌ای جدید در دستورکار است که بیشتر آنها در پایان مرحله عملیاتی هستند.

وی افزود: معاونت نرم‌افزار چندی پیش با هدف ارتقاء عملکرد و سرعت‌بخشی خدمات به شش مدیریت ارشد و یک مدیریت مستقل تقسیم شد که در ادامه مسیر بلوغ، یکی از مدیریت‌های ارشد تبدیل به SBU بام شد و اکنون نیز بخش کارت و پرداخت این فرایند را طی کرده‌ است.

معاون نرم‌افزاری «سداد» به توضیح پروژه‌های معاونت نرم‌افزاری پرداخت و گفت: تسهیلات، حسابداری متمرکز، چک و بانکداری باز (اکسیژن) پروژه‌های مهم معاونت نرم‌افزار هستند. «اکسیژن» بزرگترین سکوی سرویس‌دهی کشور است چراکه با توجه به تعدد سرویس‌های بانک ملی، 750 سرویس بر روی بستر بانکداری باز «اکسیژن» به 443 کلاینت ارایه شده است و سکوها، کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها بزرگ کشور از این بستر «اکسیژن» سرویس می‌گیرند. بانکداری باز با رویکرد کسب‌وکاری پلتفرم‌محور، می‌تواند نحوه ارزش‌آفرینی بانک‌ها را متحول نماید و بانک ملی ایران به عنوان بانکی پیشرو از طریق بستر بانکداری باز «اکسیژن» به این مهم پاسخ داده است.

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌‌های مدیریت نرم‌افزاری که تلاش برای ارتقاء آن وجود دارد، میز خدمت با دیدگاه تبدیل شدن به سرویس سنتر است که فازهای مختلف ارائه سرویس‌، از آنبوردینگ تا پشتیبانی و ارایه خدمات شخصی سازی شده هوشمند را از طریق اتصال به سامانه هوش تجاری و کلان داده به مشتریان و ذینفعان ارائه می نماید.

بایندور به پروژه‌های جدید سداد نیز اشاره کرد و گفت: بحث اوراق، تمبرالکترونیکی، سفته و برات الکترونیکی، سامانه معتمد مالیاتی (TSP) و سامانه مدیریت امور شرکت‌های تابعه را دربرمی‌گیرد که طی چهار ماه اخیر اجرایی و رونمایی شده ‌است.

ارائه خدمات هوشمند غیرحضوری توسط داده ورزی سداد

نرم‌افزار، محور «سداد» است

بایندور نرم‌افزار را محوریت هلدینگ «سداد» و بازوی اجرایی فناوری اطلاعات بانک دانست و گفت: معاونت نرم‌افزار در زمینه اجرای پروژه‌ها، سرعت‌بخشی به نیازهای بانک و ایجاد نوآوری، فعالیت دارد و هدف در این بخش جلب رضایت مشتری مبتنی بر ارائه راهکارهای خلاقانه است که بر اساس حال خوب کارشناسان و برنامه نویسان شرکت سداد به دست آمده است.

وی افزود: چالش اساسی بسیاری از سازمان‌ها خروج نیروهای خبره است و از همین‌رو در معاونت نرم افزار سداد سعی شده تا با افزایش انگیزه درونی کارکنان در سه محور تسلط و توسعه فردی، خودگردانی و معنادارسازی کار بر هم‌افزایی و همسویی بیشتر بین افراد و تیم‌ها افزوده گردد.

همچنین یکی از برنامه‌های شرکت در این زمینه، آکادمی «سداد» است . در آکادمی با نخبگان دانشگاهی فاقد تجربه کاری تعامل به‌وجود می‌آید تا پس از طی دوره‌‌های آموزشی، جذب این مجموعه شوند.

وی افزود: ساختار تیمی در «سداد» به‌منظور افزایش جذابیت براساس توپولوژی های تیمی مدرن (Team Topologies) شکل گرفته است. توپولوژی تیم‌ها، چارچوبی را برای سازماندهی تیم‌های فناوری محور و کسب و کاری به منظور تحویل بهینه نرم افزار ارائه می‌دهد. این مدل بر مبنای چهار ساختار تیمی (تیم های جریان کاری، پلتفرم، ماژول های پیچیده و توانمندساز) و سه الگوی تعاملی (همکاری، سرویس دهی و تسهیل گری) برای بهبود سرعت، استقلال و همسویی با نیازهای تجاری می باشد.

تسلط بر ساختارها و تعاملات تیم برای بهینه سازی تحویل نرم افزار بسیار مهم است. سازمان‌ها با اولویت بندی نیازهای تیم، شناخت جریان های حیاتی کار، ساختن پلتفرم‌های قوی و پرورش تعاملات تطبیقی، می توانند در یک چشم انداز فناوری محور همیشه در حال تکامل و پیشرفت باشند.

دنیای پیچیده امروزی بسیار غیرقابل پیش بینی است و شرکت‌ها برای درک این پیچیدگی به کار گروهی افراد درون سازمان خود متکی هستند. با سازماندهی تیم‌هایی از تیم‌ها (Team Of Teams)، شرکت ها می توانند نیروی کار خود را با یک چشم انداز واحد به یک ارگانیسم کاری واحد و بسیار سازگار و انعطاف پذیر تبدیل کنند.

هوشمندسازی و ارائه خدمات غیر حضوری اساس برنامه‌های سال جاری است

معاون نرم‌افزاری «سداد» در پایان به مهم‌ترین اهداف سال جاری این معاونت یعنی چابکی، پایداری و نوآوری در توسعه محصولات اشاره کرد و گفت: جاری‌سازی هوش مصنوعی در سامانه‌‌ها در قالب خدمات هوشمند مالی و غیرمالی، تقویت و گسترش زیرساخت‌های بانکداری باز و تبدیل میز خدمت به سرویس سنتر هوشمند در دستور کار سداد است.

بایندور خاطرنشان کرد: زیرساخت بعضی از سامانه‌ها قدیمی است و نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی جدی دارد و به طور کلی در سال جاری بیشترین تمرکز بر ارائه خدمات هوشمند غیرحضوری می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.