پیوند بانک ملت و اکوسیستم نوآوری از طریق «مرکز نوآوری بهسازان فردا»

علیرضا متولیان، رئیس «مرکز نوآوری بهسازان فردا» در مصاحبه با عصربانک گفت: با تحولاتی که از سال گذشته در هلدینگ صورت گرفت و مسئله نوآوری به‌عنوان مسئله کلیدی و ماموریت اصلی در نظر گرفته شد، مرکز نوآوری بهسازان فردا، فعالیتی جدید با ساختاری نوین تعریف کرد که در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهی و استارت‌آپ استودیو پاسخگوی نیازهای مستقیم بانک ملت باشد.

فعالیت در حوزه دیجیتال، ارتقای خدمات فناوری و دسترسی به ظرفیت‌‌های نوآوری،‌ ضرورت اجتناب‌ناپذیر دنیای امروز است و بی‌شک سرمایه‌گذاری و توسعه دانش زمینه‌ساز افزایش بازدهی سیستم‌ها و سازمان‌های مرتبط خواهدبود. بانک‌ها جزء مهم‌ترین سازمان‌های وابسته به توسعه دیجیتال هستند و طی سال‌های اخیر با تقویت زیرساخت‌های فناوری، ارائه خدمات آنها نیز ارتقاء ‌یافته‌است.

اهمیت شناخت فعالیت‌‌های نوآورانه بانکی ما را بر آن داشت تا در رویداد اینوتکس 2024 با علیرضا متولیان، رئیس «مرکز نوآوری بهسازان فردا» به گفتگو بنشینیم و به‌طور اجمالی با فعالیت‌های این مرکز آشنا شویم.

فعالیت مؤسسه «هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی بانک ملت» از خرداد آغاز می‌شود

متولیان ابتدا به معرفی فعالیت‌‌های مرکز پرداخت و گفت: مرکز نوآوری بهسازان فردا از سال 96 فعالیت خود را در قالب «پل‌وینو» آغاز کرد اما به‌دلیل شیوع کرونا و مسائل دیگر، فرایند اجرایی‌شدن طرح‌ها تا ابتدای سال 1402 به تعویق افتاد.

وی افزود: با تحولاتی که از سال گذشته در هلدینگ صورت گرفت و مسئله نوآوری به‌عنوان مسئله کلیدی و ماموریت اصلی در نظر گرفته شد، مرکز نوآوری بهسازان فردا، فعالیتی جدید با ساختاری نوین تعریف کرد که در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهی و استارت‌آپ استودیو پاسخگوی نیازهای مستقیم بانک ملت باشد.

مرکز نوآوری بهسازان فردا

آکادمی بهسازان فردا

رئیس مرکز نوآوری بهسازان فردا خاطرنشان کرد: البته علاوه بر این اقدامات، آکادمی به‌منظور افزایش سطح فرهنگ دانش در حوزه نوآوری بانک ملت در اکوسیستم نوآوری در بانک ملت نیز در دستور کار قرار گرفت.

 

متولیان در مورد مهم‌ترین پروژه‌های این مرکز نوآوری نیز اظهار داشت: حوزه‌های فعالیتی مرکز نوآوری مبتنی بر فضاهای رشد و کمک به شتاب‌دهی در چهار زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی، بلاک‌ چین، اینترنت اشیاء و واقعیت گسترده است که اقدامات مختلفی نیز در این زمینه صورت گرفته‌است.

راه‌اندازی مؤسسه هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی

وی ادامه داد: شاخص‌ترین موضوع در این بازه زمانی، راه‌اندازی مؤسسه هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی بانک ملت با همکاری دانشگاه تهران است.

رئیس مرکز نوآوری بهسازان فردا به تشریح این طرح پرداخت و گفت: موافقت‌نامه راه‌اندازی مؤسسه هوش مصنوعی در سال گذشته تایید و امضا شد که این مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی نوع سوم در حوزه دانشگاهی است و با سرمایه‌گذاری هلدینگ بهسازان فردا و بانک ملت شکل گرفته و از خرداد سال جاری در دانشکده فنی دانشگاه تهران رونمایی می‌شود.

وی افزود: آغاز به کار این مؤسسه فرصت خوبی برای تیم‌های حوزه هوش مصنوعی است تا بتوانند فعالیت متمرکز بانکی انجام دهند و از سرمایه‌ها و زیرساخت‌های بانک استفاده کرده و در جهت رفع چالش‌های بانکی اقدام نمایند.

«دستیار هوشمند» نمونه‌ای از توسعه دیجیتال در بانک ملت است

رئیس مرکز نوآوری بهسازان فردا با اشاره به اهمیت توسعه دیجیتال در بانکداری گفت: شتاب‌دهنده غیرمتمرکز مرکز دیگر در حال راه‌انداری است و از آنجا که بانک ملت متعلق به همه مردم ایران است، ارائه خدمت در حوزه نوآوری نباید فقط محدود به تهران باشد و از همین‌رو پلتفرم جدید که به‌‌زودی رونمایی می‌شود این قابلیت را دارد تا در هر جایی از کشور بتوان وارد فرایند شتاب‌دهی مرکز نوآوری بهسازان فردا شد.

وی خاطرنشان کرد: استارت‌آپ استودیو از دیگر حوزه‌های فعالیت این مرکز است که مسائل بانک را برطرف می‌کند. سرمایه‌گذاری در مورد چند محصول ویژه صورت گرفته که خدمت نوین در حوزه متاورس و «دستیار هوشمند بانک ملت» در حوزه هوش مصنوعی نمونه این محصولات هستند و مورد دوم در مراحل آزمایش نهایی قرار دارد.

متولیان در ادامه گفت: در حوزه بلاک چین نیز پروژه‌ بسیار جدی در توکن‌سازی دارایی‌ها شکل گرفته که فرصت مطلوبی برای همه افراد ایجاد می‌کند تا بتوانند سرمایه‌های خود را حتی در حد اندک در فضای مطمئن مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز بیش از 140 تیم استارت‌آپ و شرکت در سطوح مختلف توسعه ارزیابی شده و 5 استارت‌آپ نهایی شده که در حال سرمایه‌گذاری و قرارداد هستند و به‌زودی نویدبخش اتفاقات جذاب در اکوسیستم بانک ملت خواهندبود.

نقش مرکز نوآوری بهسازان فردا در بانک ملت

متولیان به نقش مرکز نوآوری بهسازان فردا در بانک ملت نیز اشاره کرد و گفت: بانک ملت سازمانی عظیم و بزرگترین بانک تجاری ایران است که همه فعالیت‌ها و ماموریت‌های آن تعریف‌ شده‌است و به‌نظر می‌رسد لازمه ارتقای خدمات و نوآوری، پرداختن به مسائل جدید در یک مرکز مستقل و جدا از بانک است که این مسئولیت به مرکز نوآوری بهسازان فردا واگذار شده است.

وی ادامه داد: این مرکز ایجاد اکوسیستم نوآوری دیجیتال بانک را هدف خود می‌‌داند و پیوند بانک ملت  به اکوسیستم نوآوری کشور را در دستور کار دارد.

«مرکز نوآوری بهسازان فردا» شرایط جذب ایده‌های نو و همکاری با تیم‌های حرفه‌ای دارد

رئیس مرکز نوآوری بهسازان فردا در مورد برنامه‌‌های آتی نیز گفت: با مصوبه هیئت مدیره بانک در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی، به زودی موجودیتی جدید و کاملا رسمی در حوزه دیجیتال و فین‌تک وارد می‌شود که زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه استارت‌آپ‌های تکمیل‌کننده زنجیره ارزش بانک را فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و همه افراد و شرکت‌های صاحب ایده‌ یا تیم‌های توانمند می‌توانند با مرکز نوآوری بهسازان فردا همکاری داشته‌باشند تا شرایط اجرایی‌شدن طرح‌ها و کسب‌وکار آنها فراهم آید.

متولیان در پایان اظهار داشت: بالغ بر 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در قالب 5 حوزه کسب‌وکار توسط مرکز نوآوری بهسازان فردا صورت گرفته‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.