اهمیت API در آینده بانکداری

جمعیت APIها بالا رفته و در سراسر دنیا به چیزی بیشتر از 50000 رسیده است و اکنون تعداد آنها از این تخمین سال 2016 هم فراتر رفته است.

عصر بانک؛آینده به شکل همکاری بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها تنها نظر نویسندگان نیست. براساس تحقیق انجام شده ،91/3 درصد بانک‌های شرکت کننده و 75/3 درصد فین‌تک‌ها ،انتظار دارند که با یکدیگر همکاری کنند.

اهمیت API

این ارتباط چیزی فراتر از ساختار شراکت است. مهم است درک کنیم که فین‌تک‌ها ایده‌های کار را ارائه می‌دهند و بانک‌ها امکان عملی کردن آنها را ایجاد می‌کنند. یک بانک دارای دانش تکنولوژی ممکن است 10 نفر از مهندسین خود را مسئول یک پروژه دارای اولویت نماید. فین‌تک‌ها ایده‌پردازی می‌کنند و بانک‌ها می‌توانند آنها را به مرحله اجرا درآورند.

 

راه ارتباطی این دو صنعت ،که در گزارش CapGemini/Emfa به تفصیل به آن پرداخته شده،API (رابط برنامه نویسی کاربردی) است. اینجا یک اصل پایه‌ای این است که APIها می‌توانند به بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک کمک کنند تا از طریق دور زدن ناهماهنگی‌های تکنولوژیک به همکاری خود ادامه دهند. واژه ‌API تفاوت‌های معنایی بسیاری دارد اما به زبان ساده API توانایی ساخت یا تغییر ساده نرم‌افزار با استفاده از” قطعه‌های” موجود را فراهم می‌کند و عملکرد بالاتری را به‌دست می‌دهد – مانند ارتقا یک کامپیوتر با حافظه بالاتر.

این گزارش در مورد API می‌گوید: ممکن است برای آینده بانکداری چیزی حیاتی‌تر از این نباشد. جمعیت APIها بالا رفته و در سراسر دنیا به چیزی بیشتر از 50000 رسیده است و اکنون تعداد آنها از این تخمین سال 2016 هم فراتر رفته است.

بر اساس این گزارش،APIها پایه مشارکت با فین‌تک‌های توانمندتر را فراهم می‌کنند و به بانک‌ها این امکان را می‌دهند که رویکردهای زمان‌بر و سنتی خود نسبت به تکنولوژی را رها کرده و راه را برای خلاقیت و نوآوری‌های مشتری مدارانه باز کنند.

یک مزیت دیگر که توسط APIها ارائه می‌شود این است که انعطاف پذیری API باعث می‌شود بانک‌ها این احساس را نداشته باشند که با ارائه محصولات جدید همچنان مجبورند از یک روش ثابت استفاده کنند.

این گزارش اهمیت ویژه‌ای به آغاز کار APIهای باز می‌دهد که اطلاعات و کارایی‌هایی را برای طرفینی که بانک با آنها رابطه کاری رسمی ندارد، ایجاد می‌کنند. در مقابل APIهای خصوصی به طور داخلی استفاده می‌شوند تا به سیستم‌های بانکی کمک کنند با هم “صحبت کنند”و APIهای شراکت، همکاری بین بانک‌ها و شرکای رسمی را هموار می‌نمایند.

دیدهای قانونی متفاوتند

در اروپا، رشد APIهای باز از طریق اصل 2 خدمات پرداختی اتحادیه اروپا توسط قانونگذاران نظارت می‌شود. این تلاش بانک‌ها را مجبور می‌کند تا اطلاعات مشتریان را از طریق API در دسترس شخص ثالثی قرار دهند.به این روش “بانکداری باز” می‌گویند.

در آمریکا، قانونگذاران اصرار زیادی بر این اجبار نداشته‌اند.در سخنرانی که امسال انجام شد، عضو هیئت مدیره بنیاد بانکداری فدرال آمریکا،لیل برینارد پیرامون مشکلات و خطرات افشای اطلاعات مشتریان برای اشخاص ثالث سخن گفت،که شامل عدم تمایل مشتریان به دسترسی چنین شرکت‌هایی به اطلاعات خود می‌شود. این سخنرانی به مسایل امنیتی اهمیت داده بود و گویای موافقت با بانکداری باز نبود.

تغییراتی در حال وقوع است و با این‌که قانونگذاران آمریکایی در منظر عمومی عقب نشینی کرده‌اند، تغییراتی دیده خواهد شد. او باور دارد که بانک‌ها موقعیت‌های موجود را مشاهده خواهند کرد و این امر به احتمال زیاد در نتیجه پی بردن بانک‌ها به امکان کسب درآمد آسان از راه APIهای باز است.

بر اساس گزارش همانطور که شرکت‌های ثالث بیشتر و بیشتر وارد APIهای بانکی می‌شوند، بانک‌ها این موقعیت را دارند که در قبال اطلاعات خود هزینه‌ای دریافت کنند و منابع درآمد جدیدی ایجاد نمایند.

این گزارش روش‌های مختلفی را برای ایجاد این درآمد نقل می‌کند. یکی از این راه‌ها که مورد پسند بانک‌ها و فین‌تک‌ها است روش هزینه برای هر تراکنش است که توسط  API  به کار می‌رود ، که در اصل هزینه یا “عوارض” کاربر است. یا اینکه هر دو طرف در عواید ایجاد شده از طریق API یک بانک شریک می‌شوند.

اهمیت امنیت

به گزارش عصربانک، یک مزیت API این است که آنها کارها را برای شرکت‌های کوچک‌تر ساده می‌کنند.  کارهایی که بانک‌های کوچکتر اکنون می‌توانند انجام دهند با قبل متفاوت است و این کارها با قیمت های پایین‌تری ممکن شده است.  این مساله درهای جدیدی را برای آنها باز می‌کند. اما ویدیا اخطار می‌دهد که آنها باید مراقب مسایل مرتبط با پیروی از قوانین باشند. مانند گذشته،در مورد عناصر شخص ثالث وقتی که بانک محصولی را به مشتری ارائه می‌دهد، وظیفه پیروی از قوانین صدق می‌کند. بنابراین تیم هربانکی باید API مورد استفاده سازمان را تایید نماید. امنیت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

در این گزارش امنیت اطلاعات یک مساله بزرگ باقی مانده است و از هر 10 بانک 7 بانک و 74/1 % از فین‌تک‌ها این مساله را بیان نموده‌اند و نگرانی‌هایی پیرامون حریم شخصی مشتریان دارند. ویدیا باور دارد، مسیر درستی در حال طی شدن است. گرچه در حال حاضر احتمال افشای اطلاعات به اشخاص ثالث وجود دارد .

 

گروه دوران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.