چهار روند مهم بانکداری دیجیتال در سال 2020

بانک‌های چالش‌گر و شرکت‌های تکنولوژی در تلاش برای اختلال در فعالیت‌های بانکداری سنتی و گرفتن سهم بیش‌تری از سپرده‌ها هستند و به عنوان تهدیدی در نقش بانکها در زندگی مالی مشتریان و کسب و کارها محسوب می‌شوند.

عصر بانک؛ از آن‌جایی که بانک‌ها برای افزایش تطابق با تغییر رفتار و انتظارات مشتریان به دنبال تغییر مدل‌های عملیاتی و استراتژی‌های کسب‌وکارشان هستند، باید به گرایش‌ها و فعالیت‌هایی که انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو بر فضای بانکداری دیجیتال تاثیر بگذارد، توجه کنند.

 

ظهور بانک‌های دیجیتال

 

در طول سال‌های اخیر، نئو بانک‌های جدید مانند چایم (Chime) نسل‌ جوان را هدف‌گذاری کردند. همچنین فین‌تک‌هایی مانند کابیج (Kabbage) بر کسب‌وکارها تمرکز کردند و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند اپل و گوگل به بازار خدمات مالی نفوذ کردند.

 

در حال حاضر، کانال‌های دیجیتالی، نقطه‌ی تماس ترجیحی بیش‌تر مشتریان است و استفاده از این رویکرد اگر به درستی اجرا شود، روشی موثر برای جذب سپرده و توسعه‌ی بازار جغرافیایی بانک‌ها است‌. برای موفقیت بانک‌های دیجیتال، آن‌ها باید مطمئن شوند که تجربه‌ی دیجیتالشان راحت و قابل درک است و تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با خدمات بانک‌های سنتی دارد.

 

کسب‌وکارهای کوچک و اقتصاد گیگی!

 

کسب‌وکارهای کوچک 99 درصد از کسب‌وکارها را در ایالات متحده شامل می‌شوند. بیش‌تر بانک‌ها با وجودی که شرکای محلی مورد اعتمادی برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در ایالات متحده هستند، در ارائه‌ی راهکارهای تخصصی برای آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند و این باعث می‌شود کسب‌وکارهای کوچک به اجبار به نسخه‌های اصلاح شده و ناسازگار با راهکارهای تجاری یا خرده‌فروشی تکیه کنند. بانکی که بتواند راهکار بهتری ارائه دهد، قادر خواهد بود تا فرصت‌های افزایش درآمدش را در آینده با رشد کسب‌وکارهای کوچک افزایش دهد.

اقتصاد گیگی در سال 2020 به توسعه ادامه خواهد داد. سال گذشته، دفتر آمار نیروی کار گزارش داد که بیش از 35 درصد از کارکنان به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند و انتظار می‌رود که این رقم در سال آینده به 43 درصد برسد. این بخش نشان دهنده‌ی یک فرصت غیر قابل پیش‌بینی است‌. هر بانکی که بتواند ابزار مناسبی برای مشتریان ارائه دهد تا وضعیت مالی‌شان را در اقتصاد گیگی به صورت موثر مدیریت کنند، در ایجاد ارتباطات جدید و توسعه‌ی ارتباطات گذشته موفق خواهد شد.

 

با این حال، بانک‌ها باید سریع عمل کنند. کسب‌وکارهای کوچک و کارکنان پروژه‌ای منتظر بانک‌ها نمی‌مانند تا قابلیت‌های مورد نظرشان را به آن‌ها ارائه دهند، مخصوصا از آن‌جایی که فین‌تک‌ها و رقبای غیرسنتی مانند اوبر مانی (Uber Money) به میزان قابل توجهی به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند. بانک‌ها باید به سرعت به کسب‌وکارهای کوچک و کارکنان پروژه‌ای تجربه‌ی بهینه‌ی دیجیتالی که به دنبال آن هستند را ارائه دهند و در غیر این صورت با خطر از دست دادن ارتباطات و فرصت‌های افزایش درآمد روبه رو خواهند شد.

 

تحول دیجیتال

 

گرایش‌های اخیر در بانکداری دیجیتال نشان دهنده‌ی تغییر بزرگی در آینده است. به طور سنتی، بانک‌ها در مکان‌های کاملا فیزیکی فعالیت می‌کنند و در ادارات پشتیبانی‌شان با ایجاد پیچیدگی و هزینه‌های اضافی، موجب ارائه‌ی تجربه‌ی ناامیدکننده به مشتریان می‌شوند. تکنولوژی قدیمی مانع بانک‌ها برای ارائه‌ی خدمات سریع و نوآورانه شده است و رقابت آن‌ها را با رقبای جدید سخت خواهد کرد. امروزه تکنولوژی، توانایی یکپارچگی کانال‌ها و سیستم‌های مجزا را در یک بانک دارد و با افزایش سرعت سپرده گذاری و افتتاح حساب، مشتریان تجربه‌ی استفاده از کانال‌های برتر را کسب خواهند کرد.

 

در سال آینده، بیش‌تر بانک‌ها با استفاده از ابزارهایی مانند لایه‌های API برای اتصال مشتریان و پروفایل‌های اعضا، به ساده‌سازی کانال‌های‌شان روی خواهند آورد، به صورت بهینه هزینه‌هایشان را کاهش خواهند داد و قادر به ارائه‌ی یک تجربه‌ی بانکداری یکپارچه خواهند شد. چنین رویکردی به بانک‌ها امکان می‌دهد تا تجربه‌ی دیجیتال و فیزیکی مشتریان را یکپارچه کنند و برای آن‌ها در نقاط تماس‌شان تجربیات شخصی‌سازی شده و قابل درک فراهم کنند.

 

 جنگ در تجربه مشتریان

معرفی خدماتی مانند اپل کارت و اوبر مانی نشان می‌دهد که تجربه مشتریان چقدر در جنگ برای جذب، نگهداری و توسعه‌ی ارتباط با مشتریان اهمیت دارد. اپل کارت به مشتریان امکان می‌دهد تا در چند دقیقه تقاضای خود را ارسال کنند و با ورود داده های کم، فعالیت خود را بسیار ساده و سریع انجام دهند. این روش، تجربه استاندارد جدیدی ایجاد کرده که بانک‌ها هم در سال 2020 و بعد از آن بر این اساس قضاوت خواهند شد.

با این حال هنوز هم مشتریان به سادگی نمی‌توانند ریسک امور مالی‌شان را به شرکت‌های فین‌تکی بسپارند. این اعتماد به بانکها یک فرصت قابل ملاحظه برای بانک‌های سنتی است تا سهم بازارشان را حفظ کنند و حتی در میان سایر رقبا سهمشان را افزایش دهند. اما آن‌ها با ارائه‌ی تجربه‌ی دیجیتال ضعیف قادر به این کار نخواهند بود‌.

در سال 2020 و پس از آن، اگر بانک‌ها بخواهند جایگاهشان را حفظ کنند، باید استراتژی‌های دیجیتالشان را ارزیابی و تجربه‌ی مشتریانشان را اولویت‌بندی و بهینه کنند. چنین تلاش‌هایی به بانک‌ها کمک می‌کند تا نه تنها در رقابت با سایر بانک‌های سنتی موفق عمل کنند، بلکه در برابر بانک‌های دیجیتال در حال ظهور هم حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

ترجمه از mobilepaymentstoday
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.