همه چیز درباره ” پرداخت مبتنی بر QR کد” پرداخت الکترونیک سداد

روش پرداخت موبایلی در کشورهای دنیا، روش روبه رشدی است و شرکت‌های مختلف با راه‌حل‌های متنوع این موضوع را توسعه می‌دهند و در کشورهایی مانند چین، این روش‌ به شدت همه گیر شده است.

عصر بانک؛ شرکت پرداخت الکترونیک سداد در همایش «بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» سال 96 از خدمت پرداخت مبتنی بر QR کد خود رونمایی کرد؛ پرداخت الکترونیک سداد با ارائه این خدمت امکانی فراهم کرد تا مشتریان بتوانند بدون کارت بانکی و تنها با استفاده از QRکد  از طریق کارتخوان‌های بانک ملی خرید کنند.

 

این خدمت به گونه‌ای طراحی شده است که مشتریان با استفاده از یک بارکد دو بعدی که در فروشگاه نصب شده است، می‌توانند پرداخت‌شان را از طریق اپلیکیشن پرداخت ایوا در فروشگاه‌های پذیرنده کارتخوان‌های بانک ملی و بدون نیاز به کارت بانکی انجام دهند.

 در این روش، امکان چاپ رسید پرداخت، هم بر روی دستگاه کارتخوان و هم توسط گوشی موبایل اندرویدی دارای تکنولوژی NFC وجود دارد و در غیر این صورت رسید به صورت پیامک برای مشتری ارسال می‌شود.
بعلاوه تولید بارکدهایی که مبلغ هم در آنها وجود دارد توسط دستگاه‌های کارتخوان امکان پذیر است و پذیرنده می‌تواند بعد از نهایی شدن خرید، مبلغ را بر روی دستگاه وارد نماید و بارکد دو بعدی تولید کند که آن بارکد دو بعدی شامل مبلغ می‌شود.
همچنین از هر کارت بانکی می‌توان در این روش پرداخت استفاده کرد و شخص در هر زمانی که بخواهد می‌تواند کیف پول خود را شارژ کند.
این بازار می‌تواند با افزایش ضریب نفوذ اپلیکیشن ایوا  رشد کند. این روش پرداخت کم کم می تواند تبدیل به فرهنگ شود. در شرایط فعلی شاید مشتری رغبتی به انجام اینگونه تراکنش‌ها نداشته باشد اما با معرفی بیشتر محصول و همه گیر شدن آن ، می‌تواند سهم قابل قبولی از بازار را به خود اختصاص دهد.
روش تسویه
تسویه در این سیستم، مشابه سیستم شاپرک است و شرکت پرداخت الکترونیک سداد در تلاش است تا بتواند تسویه آنلاین مبتنی بر کیف پول را هم در این سیستم داشته باشد. به این صورت که بعد از انجام تراکنش از طریق کیف پول ، کیف پول پذیرنده به شکل آنی شارژ شود اما این راهکار ملاحظات قانونی دارد که شرکت به منظور امکان شارژ آنی کیف پول پذیرنده در حال مذاکره است.
مزایای کد QR برای پذیرنده و صاحب حساب
این روش برای برخی از کسب و کارهای خاص می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد زیرا در این روش، یک دستگاه کارتخوان به چند دستگاه کارتخوان تبدیل می‌شود بدون اینکه نیاز به هزینه از سمت شرکت PSP یا پذیرنده وجود داشته باشد و همچنین یک کارتخوان ثابت به کارتخوان سیار تبدیل می‌شود که پذیرنده می‌تواند در جاهای مختلفی از آن استفاده کند. به دلیل الزامات قانونی، برای تراکنش‌هایی که بر روی QR کد اتفاق می‌افتد هم از نظر سقف مبلغ و هم تعداد تراکنش محدودیت وجود دارد اما در نهایت برای پذیرنده این امکان وجود دارد که دستگاه کارتخوان خود را بتواند بدون اینکه فیزیک دستگاه را جابجا کند به نقاط مختلف انتقال دهد و پرداخت را انجام دهد. بعلاوه اینکه پرداخت مبتنی بر QR کد این امکان را فراهم می‌کند که بتواند در یک محل به طور موازی چند پرداخت توسط چند مشتری اتفاق بیافتد و از صف موجود در فروشکاه نیز کاسته شود.
 پرداخت موبایلی در سایر کشورها ، روش روبه رشدی است و شرکت‌های مختلف با راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهند، این موضوع را توسعه می‌دهند و در کشورهایی مانند چین، چون زیرساخت دیگری برای پرداخت نداشتند و به یکباره به پرداخت موبایلی رجوع کردند این روش‌ به شدت همه گیر شده است، ولی در کشورهای توسعه یافته که مشابه ایران زیر ساخت پرداخت قوی داشتند ، توسعه این روش کندتر بوده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.