همه چیز درباره خدمات مبتنی بر حساب فرابوم
در این پارادایم بانکها از طریق واسطهای توسعه برنامههای نرمافزاری این امکان را به اپلیکیشنهای متعلق به شرکتها یا نهادهای ثالث میدهند که خدماتی را به مشتریانشان که عملاً مشتری مشترک بین بانک و آن شرکت هستند ارائه دهند.
این خدمات در هفت گروه خدمات مبتنی بر حساب، خدمات کارت و پرداخت، خدمات تسهیلات، راهکار برداشت مستقیم از حساب بانکی مشتریان (پیمان)، اعتبار سنجی و احراز هویت و بانکداری باز شرکتی در حال حاضر قرار دارند. ما در ادامه خدمات مبتنی بر حساب فرابوم را بررسی میکنیم:
با فراخوانی حدود 20 سرویس متنوع مبتنی بر حسابهای بانکیِ سرویسدهنده به فرابوم، میتوانید کسبوکارهای مختلفی بر پایه اطلاعات حسابهای مشتریان بانک تعریف کنید. این سرویسها دامنه متنوعی از خدمات را پوشش میدهند که از خدمات متداولی مانند تبدیل شماره حساب به شبا، تطبیق کد ملی و شبا تا خدمات ویژهای نظیر افتتاح حساب جدید را شامل میشوند. همچنین برای کسبوکارهای سه جانبه و خاص، مانند انواع کارگزاریها میتوانید از سرویسهای ویژه مسدودی حساب، رفع آن، تغییر مبلغ مسدودی و واگذاری سپرده استفاده کنید.
لیست سرویسهای قابل ارائه
سرویسهای مرتبط با سپرده
- دریافت اطلاعات نام مشتری
- دریافت لیست سپردهها
- دریافت جزئیات سپرده
- دریافت صورتحساب
- تبدیل شماره سپرده به شماره شبا
- تبدیل شماره شبا به سپرده
- انطباق کد ملی به شبا
- دریافت شماره شبا و مشخصات صاحب کارت
- فهرست انواع سپردههای قابل افتتاح
- افتتاح سپرده
- نرخ سود سپرده
- استعلام شبا
سرویسهای مرتبط با بازار سرمایه
- مسدودی سپرده
- رفع مسدودی سپرده
- انتقال مبلغ مسدودی
- سرویس افزایش مبلغ مسدودی
- سرویس گزارش مسدودیها
چالشهای موجود
شرکت آلفا بنا به نیاز کسبوکاری خود باید در چندین بانک افتتاح حساب نماید. مسئول مالی شرکت آلفا، بابت دریافت صورتحساب و مغایرتگیری، مجبور است به صورت حضوری به تکتک بانکها مراجعه نماید و یا از اینترنت بانک هر یک از بانکها به صورت مجزا گردش حسابها را جداگانه دریافت نماید و به صورت دستی در سیستم مالی/حسابداری شرکت وارد کند. به دلیل دستی بودن فرایند، غیر از وقتگیر بودن این امر برای مسئول مالی، احتمال خطا و اشتباه نیز وجود دارد که خود مستلزم صرف وقت مجزایی میباشد. علاوه بر آن، دریافت موجودی تکتک حسابها نیز همین مسئله را برای مدیر مالی شرکت دارد و تجمیع آنها مجدداً مستلزم طی کردن فرایندهای مطرح شده است.
راهکارهای فرابوم
پلتفرم بانکداری باز فرابوم با اتصال به بیش از 20 بانک مطرح کشور، بستری را فراهم نموده تا برنامه حسابداری/مالی شرکت آلفا با اتصال به این پلتفرم، تمامی امکانات مربوط به لیست سپردهها، صورتحساب و موجودی هر یک را به صورت متمرکز و بدون خارج شدن از برنامه حسابداری/مالی در اختیار مدیر مالی قرار داده و تمامی عملیات مورد نیاز توسط وی به صورت آنلاین انجام شود. بنابراین هر تراکنشی که در سیستم بانکی ثبت میشود، به صورت خودکار در برنامه حسابداری/مالی شرکت نیز اعمال شده و تمامی کارهایی که جهت صورتحساب نیاز به مراجعه حضوری به شعبه یا مراجعه به اینترنت بانک داشت، در محل شرکت و پشت سیستم مدیر مالی صورت خواهد گرفت. در راهکار فرابوم علاوه بر امکان دریافت صورتحساب هر سپرده، دریافت اطلاعات سپردههای مشتری در هر بانک، شامل اطلاعاتی نظیر نام شعبه و نوع حساب (کوتاهمدت، بلندمدت، جاری)، موجودی، شبا و غیره نیز وجود داشته و امکان ارایه داشبورد آنلاین وضعیت سپردههای بانکی مشتریان وجود دارد. این راهکار جهت پیادهسازی نیاز به اتصال شرکتهای فراهمکننده برنامههای حسابداری، مالی یا ERP به پلتفرم بانکداری باز فرابوم است.