بانکداری پلتفرمی، نیاز دنیای دیجیتال امروز

مدیرعامل شرکت توسن در اولین همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال در خصوص بانکداری پلتفرمی بیان کرد: دنیای دیجیتال امروز با نوآوری‌های جدید در مسیر بانکداری پلتفرمی در حرکت است.
آرش بابایی، مدیرعامل توسن‌ در ابتدا با اشاره به مفاهیم تعریف شده بانکی بیان کرد: در مفهوم bank-as-a-service برای ارائه خدمات بیشتر، شرکتهایی ثالث وجود دارند که روی زیرساخت‌ها و پرتال‌های خود با سرویس‌هایی که عمدتا از بانک‌ها می‌گیرند، خدماتی را بر روی پلتفرم‌های خود فعال کرده و به مشتری ارائه دهند؛ در اینجا عمدتا لایسنس برای بانک است. وقتی از این مفاهیم وارد مفهوم بانکداری پلتفرمی می‌شویم هنوز در اکوسیستم قبلی قرار داریم اما با رگولیشن بیشتر. به این دلیل که سرویس‌ها معمولا روی بستر آن بانک‌ها فعال می‌شوند و قاعدتا بانک نظارت بیشتر بر روی این پلتفرم‌ها خواهد داشت.

 

وی به مقایسه bank-as-a-service و Bank-as- a- platform پرداخت و گفت: در bank-as-a-service مشتری متعلق به فین‌تک است. مالکیت محصول در این مدل بانکداری متعلق به کسب و کار است اما در Bank-as- a- platform مشتری متعلق به بانک است ، مالکیت محصول نیز متعلق به بانک است. نظارت و رگولیشن در اینجا به مراتب بیشتر است. در جذب مشتری هر کدام شرایط ویژه خودشان را دارند. در سرویس دهی بانکداری پلتفرمی عمده مسئولیت با خود بانک است و فین‌تک‌ها سهم کمتری دارند اما در bank-as-a-service کاملا برعکس است.

 

بابایی در ادامه به معماری زیر ساخت نرم افزاری بانک‌ها اشاره کرد و گفت: یک زمان تمام انتظارها از core bank ها بود اما کم کم به سمت ماژولار بانکینگ حرکت کردیم و در حال حاضر با نگاه میکروسرویس، سرویس‌ها را در قالب پکیج‌های کوچکتری در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهیم.

 

وی در ادامه افزود: در این حوزه می توان به سه دسته سرویس برای ارائه به شرکت‌ها و بانک‌ها اشاره کرد:

 

1- حوزه نئوبانک‌ها که در حال حاضر در کشور تجاربی را در این حوزه به دست آورده‌ایم. دسته‌ای از نئوبانک‌ها به سمتی رفتند که به هسته اصلی بانک چسبیده‌اند و در واقع اکوسیستمی برای خود تشکیل داده‌اند تا با توسعه شبکه، سرویس‌دهی از طریق فین‌تک‌ها را سرعت ببخشند.

 

2- پلتفرم‌های بانکی که با نگاه پلتفرمی بتوان در خود اکوسیستم بانک، به یک دسته از کسب و کارها سرویس‌های اشتراکی را بر روی درگاه‌های بانک ارائه داد. قاعدتا نباید در اینجا سرویس‌هایی که از هسته اصلی بانک ارائه می‌شود متوقف شود صرفا به این دلیل که می‌خواهیم درگاه را شکل دهیم. در واقع باید سعی کرد آن اکوسیستم را بسازیم.

 

3- بانکداری پلتفرمی برای شرکت‌های بزرگ، که اگر بخواهیم نگاه جدیدتری به بانکداری پلتفرمی برای شرکت‌های بزرگ در این حوزه داشته باشیم مانند همان نگاهی که در نئوبانک‌ها برای مصرف کننده نهایی داشتیم باید در اینجا برای شرکت‌ها یک پلتفرم جداگانه متصل به هسته اصلی بانک تعریف کرد تا نیازهای شرکت‌ها را با استفاده از منابعی که دارند، مدیریت کنیم. در اینجا به دلیل اینکه هسته ایجاد شده به هسته اصلی بانک چسبیده احتمالا بانک مرکزی و رگولاتور حساسیت کمتری خواهند داشت.

 

بانکداری پلتفرمی
در مجموع می‌توان نیازمندی‌های شرکت‌ها و بانک‌ها را در به این صورت خلاصه کرد از جمله اینکه شرکت‌ها نمی‌خواهند درگیر رگولاتوری و فرآیند عملیات بانکداری شوند و صرفا می‌خواهند خدمتی بگیرند، از طرفی می‌خواهند با ریسک خود در شبکه شان با استفاده از منابعی که دارند عملیات بانکی خود را مدیریت کنند و محدود به گزارشات بانکی نباشند؛
از این طرف هم بانک‌ها نیاز دارند چارچوب رگولیشن‌شان رعایت شود و مشتری ها و منابع‌شان به بانک متصل بوده و بتوانند خدمت بیشتری بگیرند.

 

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه پلتفرم‌های بانکی که در حال توسعه بر روی کانال بانک‌هاست شاید بر روی یک اپلیکیشن بانکی ساده محدود شده باشیم. در این حوزه مثال‌هایی در دنیا وجود دارد مثلا در سنگاپور حتی خرید و فروش ماشین یا خانه برای مشتریان تسهیل شده و به آنها تسهیلات بانکی میدهد.اما نگاهی که در خصوص بانکداری پلتفرمی برای شرکت‌های بزرگ داریم نگاه نوتری است و به دنبال آن هستیم بتوانیم پلتفرمی برای شرکت‌های بزرگ ایجاد کرده تا نیازمندی های بانک‌ها و شرکت‌ها در این حوزه از طریق این پلتفرم‌ها تامین شود. شرکت‌های متفاوتی در این حوزه می‌توانند حضور داشته باشند با نیازمندی‌های متفاوت.

 

آرش بابایی در انتها خاطر نشان کرد: این پلتفرم قابلیتی دارد که اکوسیستم‌ها و فین‌تک‌های مختلف بتوانند خدمات مورد نظری که برای شرکت‌ها و بانک‌ها وجود دارد را پذیرش کنند. در بانکداری سنتی مانند بانکداری شرکتی سنتی، شرکت‌ها از بانک‌ها می‌خواستند یک شعبه از بانک را برایشان ایجاد کنند تا بتوانند کارهایشان را تسهیل کنند یا روابط صرفا به رابطه اکانت منیجر مختص و محدود بود اما در دنیای دیجیتال امروز، برای مقیاس پذیر بودن نیاز داریم زیرساخت را با نگاه پلتفرمی بر اساس نیازها طراحی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.