قابلیت سامانه اکوتام در زنجیره تامین مالی

سامانه اکوتام با هدف بهبود جریان و نقدینگی مالی در زنجیره تامین، کاهش هزینه‌های مالی، افزایش راندمان و بهبود روابط تجاری بین شرکای تجاری توسط شرکت شایان تجارت توسعه یافته است.

شرکت شایان تجارت از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تفتا است که در سال 1399 تأسیس شده و تا امروز زیرساخت‌ها و راه‌حل‌های جدیدی را در زمینه بانکداری شرکتی و تجاری ارائه داده است.

محصول اصلی شرکت شایان تجارت، پلتفرم تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) با عنوان تجاری “اکوتام” است که یکی از بهترین‌ پلتفرم‌های این حوزه در کشور بوده و از نظر خدمات و تسهیلات ارائه شده، منحصر به فرد است. همچنین این شرکت، خدمات ارزش افزوده B2B از قبیل صورتحساب‌های الکترونیکی و سفته را به مشتریان بانکداری شرکتی از جمله کارخانه‌ها، ارائه می‌دهد.

ارائه انواع ابزار پرداخت اعتباری مانند سفته الکترونیکی، تامین مالی زنجیره تامین (SCF)، فاکتور الکترونیکی (EIPP) از جمله فعالیت‌های ارزشمند شایان تجارت در زمینه بانکداری شرکتی و تجاری است.

کسری دولت‌خواهی، مدیرعامل و نائب‌رئیس این شرکت که پیشتر ریاست هیات مدیره سوپراپلیکیشن تاپ و قائم‌مقامی کنسرسیوم سنباد را برعهده داشت، در ماه‌های اخیر از محصول اکوتام که قابلیت مدیریت تمام زنجیره تامین را دارد، رونمایی کرده است. در این راستا «عصربانک» در گفت‌وگو با سه تن از مدیران شرکت تجارت شایان به بررسی کارکرد محصول جدید تجارت شایان و چشم‌انداز این شرکت در حوزه سامانه‌ها و خدمات نوین مالی پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

قابلیت سامانه اکوتام در زنجیره تامین مالی

در ابتدا، سعید تقی‌زاده، مدیر کسب و کار تجارت شایان با اشاره به فلسفه وجودی این شرکت گفت: بانک تجارت به عنوان یکی از بانک‌های بزرگ تجاری کشور با تمرکز بر مشتریانB2B و کلان به این نتیجه رسید که با وجود تورم و مشکلات نقدینگی در کشور باید ابزاری برای تامین مالی زنجیره‌ای در نظام بانکی کشور ایجاد شود؛ به همین منظور شرکت تجارت شایان شکل گرفت. نکته قابل توجه این است که شرکت تجارت شایان طی دو سال علاوه بر ارائه ابزار تامین مالی زنجیره ای و محصول اکوتام، ابزار تامین مالی دستور پرداخت را نیز ارائه کرد.

قابلیت سامانه اکوتام

تقی‌زاده با اشاره به کارکرد ابزار تامین مالی دستور پرداخت در سیستم بانکی کشور گفت: ابزار تامین مالی دستور پرداخت، یک ابزار تامین مالی زنجیره‌ای است که کارکرد آن به لحاظ دستورالعمل‌ها مشابه برات الکترونیک است. در کنار این ابزار، اوراق گام ، اعتبار اسنادی داخلی و LC نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته تقی‌زاده، شرکت تجارت شایان به واسطه رفع نیاز زنجیره تامین مالی در صنایع مختلف از سامانه اکوتام رونمایی کرده و اکنون بعد از دو سال نسخه اصلی آن به بازار عرضه شده است.

او افزود: سامانه اکوتام بصورت end to end دیجیتال است و خدمات آن فقط تا مرحله دریافت مصوبه در شعب انجام می‌شود و از مرحله شرکت دریافت کننده اعتبار، کل فرایند از ثبت‌نام تا انتقال مدارک به شرکت‌های بعدی و عملیات تسویه به صورت کامل در سامانه اکوتام انجام می‌شود؛ همچنین بخشی از فعالیتی که در شعب باید انجام شود نیز در اکوتام به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

به گفته مدیر کسب و کار تجارت شایان؛ سامانه اکوتام و ماهیت شرکت تجارت شایان تامین مالی زنجیره ای است که یکی از ابزارهای آن دستورپرداخت یا برات داخلی است و این محدود به دستور پرداخت نیست و اکنون بر سایر ابزارها چون LC و اوراق گام تمرکز شده است.

صنایع متصل به زنجیره اکوتام

تقی‌زاده به مهمترین شرکت‌های که با این زنجیره در تعامل و همکاری هستند اشاره کرد و گفت: تجارت شایان با صنعت و زنجیره خودرو شروع کرده است و شرکت سایپا با زنجیره تامین و 80 زیرمجموعه خود با ما همکاری دارد؛ همچنین مجموعه ساپکو با 90 شرکت زیر مجموعه و شرکت زامیاد و دیگر خودروسازی‌های اصلی به زنجیره اکوتام اضافه شده است.

او تصریح کرد: البته صنایع کشاورزی، طیور، لوازم خانگی از جمله برندهای مادیران و کِلور هم به این سامانه متصل شده‌اند و دیگر صنایع از جمله صنعت مسکن و شهرسازی و دارو نیز به تازگی خواهان اتصال به زنجیره اکوتام شدند.

اهمیت سامانه اکوتام در زنجیره تامین مالی

در ادامه زهرا نجاتی، مدیر توسعه محصول شرکت شایان تجارت به اهمیت سامانه اکوتام در زنجیره تامین مالی اشاره کرد و گفت: اکوتام محصول اصلی شرکت شایان تجارت است که در زمینه تامین مالی زنجیره‌ای برای شرکت‌ها و صنایع ایجاد شده است؛ درسیستم بانکی بابت تامین مالی زنجیره‌ای، ابزارهای گوناگونی وجود دارد اما از میان همه آنها، شرکت ما به دنبال محصولی بود تا در عین رعایت قوانین از طرف مشتریان هم مورد استقبال قرار گیرد.

قابلیت سامانه اکوتام

او تصریح کرد: در حوزه زنجیره تامین مالی ابزارهایی چون اوراق گام، برات الکترونیکی، تسهیلات‌ تک‌ حلقه‌ای از سوی بانک مرکزی مورد تایید است اما با بررسی‌های انجام شده تنها ابزاری که هم مورد استقبال رگولاتور و هم مشتریان باشد ابزار دستور پرداخت بود که به لحاظ قانونی هم منطبق با قانون برات و هم منطبق با قوانین بانک مرکزی است.

به گفته نجاتی؛ ابزار شرکت شایان تجارت، ابزار دستور پرداخت است اما با این ابزار شرایط تمام دیجیتال برای مشتریان بانک فراهم شده تا از خدمات بانکی از احراز هویت گرفته تا ثبت نام و امضای قرارداد و… تحت پلتفرم و به صورت دیجیتال انجام شود.

توسعه اکوسیستم تامین مالی در دستور کار

نجاتی اعلام کرد: شروع فعالیت ما با مشتریان شرکتی و تجاری بانک بوده و در گام بعدی در نظر داریم با اضافه شدن بخش DSF زنجیره توزیع را افزایش دهیم. همچنین در نظر داریم شرکت های بورسی را نیز به زنجیره تامین اضافه کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت تجارت شایان، توضیح داد: با اضافه کردن دو بخش اصناف و FMCG به این معادله، نقطه ابتدایی تا انتهایی زنجیره تامین را پوشش خواهیم داد؛ همچنین برنامه ما غیر از توسعه بازار مشتریان، تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی و رفع مشکلات اوراق گام از سوی بانک مرکزی و تنوع بخشی به ابزارهای تامین اعتبار مشتریان از راهبرد آتی شرکت شایان تجارت است.

اکوتام؛ بی‌رقیب در زنجیره تامین مالی

همچنین محمدرسول کاظمی، مدیر فنی شرکت تجارت شایان با اشاره به مزیت رقابتی سامانه اکوتام گفت: این سامانه در زنجیره تامین مالی کاملا نو و بدون رقیب است؛ نسخه اصلی اکوتام در نیمه اول سال جاری برای رفع نیازمندی‌های مشتریان شرکتی و تجاری بانک ایجاد شده است.

کاظمی افزود: پایه‌ریزی اکوتام به این شکل بود که فرایند اولیه مشتری از ثبت‌نام، احراز هویت تا امضای دیجیتال، بصورت کاملا الکترونیکی انجام شود و این موضوع در پلتفرم‌های بانکی یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود چرا که نیازی به حضور فیزیکی مشتریان تجاری و شرکتی برای دریافت سرویس‌های گسترده‌ نیست.

قابلیت سامانه اکوتام

او با بیان اینکه نمونه اکوتام در بازار وجود ندارد، افزود: اکوتام به عنوان یک سیستم یکپارچه طراحی شده است و نیاز بانکی را مرتفع ساخته است چرا که ما در این ساختار، شعب مجزایی برای مسئولان بانکی ایجاد نکردیم و هر فرد می‌تواند هم در یک شرکت و هم در بانک با این سیستم کار کند.

چالش‌های فنی در توسعه اکوتام

مدیر فنی تجارت شایان به چالش‌های فنی در توسعه و عملیات شرکت اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی با مهارت‌های مناسب در بازار فناوری اطلاعات از بزرگترین چالش‌های این حوزه است.

او افزود: با توجه به نوپا بودن کسب و کار تامین مالی زنجیره‌ای و تغییر مدام ساختار آن که باید طی ماه‌ و حتی هفته‌ها اعمال شوند ما را دچار چالش کرده است؛ همچنین، توسعه محصولات و تطبیق با تغییرات بازار نیز جزو چالش‌هایی است که در حال حاضر ما در بخش فنی با آن رو به رو هستیم.

کاظمی در پایان اظهار داشت: به لحاظ فنی و امنیتی زیرساخت‌های اکوتام در محیط‌های مختلف در مسیر پیشرفت قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.