تولد یک سالگی فرابوم در خانه جدید

اولین نشست رسانه‌ای شرکت فرابوم که مصادف شد با آماده شدن خانه فرابوم، دیروز دوشنبه، در ساختمان جدید شرکت برگزار شد.

در این رویداد که با حضور سهامداران و رسانه‌ها برگزار شد، مدیران فرابوم گزارشی ارائه دادند از آنچه در یک سال گذشته اتفاق افتاده است.

تغییر از بانکداری باز به نوآوری باز

صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به سهامداران فرابوم و نمایندگان رسانه‌ها گفت: «از یکسال و چند ماه پیش مامور به تاسیس این شرکت با هدف ارائه سرویس‌های بانکداری باز شدم. جذابیت تاسیس این شرکت با حضور سهامدارانی مثل توسن، بانک ملت و بانک ملی زیاد بود. فرابوم یک شرکت با نزدیک به 40 نفر نیروی متخصص و توانمند است و  ما بنا داریم به تنها هاب دیجیتال کشور تبدیل شویم و به همین دلیل ماموریت شرکت را از بانکداری باز به نوآوری باز ارتقا دادیم.»

ارزش 150 میلیارد تومانی فرابوم

فرامرزی ادامه داد: «موفق شدیم علاوه بر بانک‌ها، بورس و شهرداری را به سرویس دهندگان فرابوم اضافه کنیم. همچنین دو بانک تجارت و بانک صنعت ومعدن هرکدام با 15 درصد سهام به اعضای هیات مدیره این شرکت اضافه شدند. فرابوم در حال حاضر بیش از 150 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.»

فرابوم

بانکداری و اقتصاد دیجیتال

مدیرعامل فرابوم تغییر پارادایم را موضوعی دانست که در سال گذشته اتفاق افتاد و هنوز ادامه دارد و افزود: «امیدوارم در ماه‌های آینده اتفاقات مهمی در حوزه رگولاتوری رخ دهد. ما بنا داریم نسل جدیدی از استارت‌آپ‌های حوزه نوآوری را معرفی کنیم. همچنین مجموعه‌های دیگری به مجموعه سهامداران فرابوم اضافه خواهند شد.»

در ادامه این مراسم حکیم جوادی، مدیر عامل بهسازان فردا با بیان اینکه بانکداری باز یکی از ارکان مهم بانکداری دیجیتال است گفت: «برای ما در طراحی کُر جدید بانک ملت، بررسی تحولات دنیا و حضور بازیگران جدیدی مثل فین‌تک‌ها اهمیت داشت و با بررسی پلتفرم‌های موجود در کشور به این نتیجه رسیدیم که فرابوم می‌تواند نقطه شروع مناسبی در مقیاس کشوری برای تحول و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال باشد.»

او ادامه داد: «در مورد فرابوم باید به این سوال پاسخ داده می‌شد که نیاز به چه تعداد پلتفرم در حوزه بانکداری باز وجود دارد و آیا رقابت بر روی پلتفرم است یا سرویس‌های روی پلتفرم و آیا نیاز به شرکت‌هایی مانند فرابوم به عنوان شرکت واسط وجود دارد تا سرویس‌های متنوع روی پلتفرم را ارائه کند یا بانک‌ها زیرساخت لازم را دارند.»

دریافت  API از طریق فرابوم

حکیم جوادی با بیان اینکه استانداردهای امنیتی در بانک ملت رعایت می‌شود، گفت: «برای ارائه  API  بانک به فرابوم یک سری تاییدیه درخواست کردیم و با ارائه این تاییدیه‌ها از سوی فرابوم، حالا فین‌تک‌ها می‌توانند به‌جای بانک از طریق فرابوم اقدام به دریافت API و سرویس کنند.»

حرکت به سمت بانکداری دیجیتال

او با اشاره به اینکه حرکت به سمت بانکداری و تحول دیجیتال با حضور فرابوم تسریع می‌شود افزود: «بخش‌های حاکمیتی باید به استفاده از پلتفرم‌هایی مانند فرابوم فکر کنند. انتظارات از فرابوم بالاست و رشد خوبی در این پلتفرم در یک سال گذشته اتفاق افتاده است.»

چالش‌های سهامداران فرابوم

حکیم جوادی گفت: «به عنوان سهام‌دار فرابوم با چند چالش مواجه هستیم. مشکلات و موضوعات رگولاتوری در حوزه بانکداری باز وجود دارد. بنابراین باید کمک کرد تا مشکلات حاکمیتی و رگولاتوری برطرف شود و اگر قرار است بخش خصوصی در مسیر یاری‌دهنده باشد باید موانع از سر راه برداشته شود. همچنین بخش دیگرمشکلات مربوط به بانک‌هاست که برای رفع آن باید در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی API تولید شود و در اختیار فرابوم قرار گیرد.»

مدیر عامل بهسازان فردا همچنین با اشاره به اینکه در مسیر تغییر از مدل سنتی و حرکت به مدل جدید مقاومت‌هایی وجود دارد، افزود: «با عزم جدی بانک‌هایی مثل بانک ملت حرکت به سمت تحول دیجیتال اتفاق خواهد افتاد.»

عملکرد موفقیت‌آمیز فرابوم

در ادامه این مراسم کاوه رعدی، معاون کسب‌وکار فرابوم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرابوم در یک سال گذشته گفت: «طی یک سال گذشته به بالغ بر 910 میلیون تراکنش رسیدیم که این عدد حالا 1میلیارد و 200 میلیون را رد کرده است. در 6 ماه آخر سال گذشته در تمامی ماه‌ها بیشتر از 100 میلیون تراکنش داشتیم. در صورتیکه کل بانکداری باز در انگلستان به عنوان پیشرو در بانکداری باز در ماه ژانویه به 2 میلیون تراکنش رسید. این اعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 330 درصد رشد را نشان می‌دهد. در ابتدای کار 99.4 درصد این تراکنش‌ها مرتبط به سرویس‌های کارت به کارت بود و این مقدار حالا به 60 درصد رسیده است و 40 درصد تراکنش‌ها مبتنی بر حساب است.»

اضافه شدن بانک‌های جدید به فرابوم

رعدی افزود: «کسب‌وکار فرابوم، پلتفرمی است که دو سمت عرضه و تقاضا دارد. در سمت عرضه 30 ارایه‌دهنده سرویس داریم که اکثریت آنها بانکی هستند و بانک‌های جدید مانند کشاورزی، مسکن، خاورمیانه و پارسیان به فرابوم اضافه خواهند شد. همچنین در موضوع بانکداری باز  که بخشی از رویکرد فرابوم و نوآوری باز است تا اخر سال تا 70 دزصد حساب‌های کشور را می‌توانیم در اختیار Third partyها قرار دهیم.»

سرویس‌های فرابوم

رعدی با بیان اینکه سرویس دهندگان فرابوم در یک سال گذشته بالغ بر 700 میلیارد ریال درآمد کسب کردند، گفت: «سرویس‌های ارائه شده فرابوم در حوزه بانکداری، بورس شناخت مشتریان و خدمات عمومی است. یکی از دست‌آوردهای  فنی گذر از OpenAPI  و رسیدن به  OpenProcess است.»

او ادامه داد: «با شروع احراز هویت دیجیتال به سمت جامع‌ترین راهکار Ekyc مبتنی بر API   خواهیم رفت. موضوع دیگری که به آن ورود کردیم مربوط به خدمات عمومی است که توانیر و شهرداری از سرویس‌دهندگان در این حوزه هستند و تامین اجتماعی نیز به زودی به سرویس دهندگان فرابوم اضافه خواهد شد.»

تعداد سرویس‌گیرندگان فرابوم

به گفته رعدی بیش از 2100 سرویس‌گیرنده در محیط‌های مختلف و بیش از 100 همکار تجاری  مانند همکاران سیستم، آپ و چارگون از فرابوم سرویس می‌گیرند و به نوعی فرابوم هم‌اکنون بزرگترین شبکه غیر دولتی سیستم بانکی است.

50 میلیون تراکنش حساب محور

در ادامه ولی اله فاطمی، از موسسین توسن و پایه‌گذاران فرابوم نیز در این مراسم گفت: «باعث افتخار است که به 40 درصد آمار حساب محور رسیدیم و نزدیک 50 میلیون تراکنش حساب محور از طریق فرابوم به شبکه بانکی ارائه می‌شود. امید است که این آمار بسیار بیشتر شود. فرابوم به عنوان یک مجموعه پیشران فقط مسئولیت توسعه کسب‌وکار را ندارد بلکه وظیفه فرهنگ سازی و عملی‌سازی بانکداری باز را برای بانک‌ها دارد.»

بانکداری باز؛ محور استراتژیک

او ادامه داد: «چرا بانک‌ها باید بانکداری باز را به عنوان یک مفهوم استراتژیک عملیاتی کنند. باید واقعا بانکداری باز را به عنوان یک محور استراتژیک به نطام بانکی معرفی کرد و سوال این است که فرابوم چقدر ‌نوآوری و مشتری جدید و کاهش هزینه برای بانک داشته است. باید بانک‌ها فرابوم را باور کنند و این پلتفرم باید آنقدر برای استارت‌آپ‌ها تسهیلگر باشد تا استارت‌آپ‌ها بتوانند بدون هیچ مشکلی سرویس‌ها را از نظام بانکی دریافت کنند و فقط به مدیریت پیچیدگی‌های کسب وکاری خود بپردازند.»

او با اشاره به اهمیت این موضوع که محور شرکت فرابوم از بانکداری باز به نوآوری باز تبدیل شده است، گفت: «از طریق پلتفرم فرابوم و بر اساس open process ، بانک‌ها باید فرایند کسب‌وکار خود را در این پلتفرم واگذار کند.»

حفظ چسبندگی مشتری و سرویس دهنده‌ها

او با بیان اینکه  open process به معنی  واگذار کردن تمامی فرایندها با توجه به محدودیت‌ها و رگولاتوری است، افزود: «بانکداری باز با پرداخت باز تفاوت دارد؛ زیرا فرایندهای متنوع در بانکداری باز سهیم هستند که در پرداخت اینگونه نیست. اینجاست که محور استراتژیک فرابوم خود را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین دغدغه سرویس‌دهنده‌ها این است که بوم‌ها در اوج واسطه‌گری چسبندگی مشتری‌ها و سرویس دهنده‌ها را حفط کنند.»

او در پایان گفت: «باید کمک کنیم که تا با فرهنگ‌سازی، اعتماد سرویس‌دهندگان و ارائه دهندگان  Open API به کسب‌وکارها ایجاد شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.