همه چیز درباره سرویس برداشت مستقیم ” پیمان” فرابوم

در سرویس برداشت مستقیم "پیمان" فرابوم، توسط کاربر به کسب‌وکارها مجوز داده می‌شود تا بتوانند از حساب مشتریان تا سقف معینی برداشت کرده و فرایند تسویه‌حساب خود را انجام دهند.

سرویس برداشت مستقیم از حساب یا همان دایرکت‌دبیت توسط شرکت فرابوم در چارچوب بانکداری باز ارائه می‌شود.. برداشت مستقیم عملیاتی است که کاربران با استفاده از آن به کسب‌وکارها اجازه برداشت مستقیم از حساب بانکی خود را برای خریدهای پرتکرار و اشتراکی می‌دهند.

محصول “پیمان” فرابوم، ارائه خدمات برداشت مستقیم از حساب بانکی را برای مشتریان بانک‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین فراهم می‌کند. ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با این سرویس و چگونگی استفاده بانک‌ها، کسب‌وکارها و کاربران از امکانات آن، با مهندس حسین عباسی، معاون توسعه کسب‌وکار فرابوم گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

عباسی در ابتدا درباره پیمان گفت:«در سرویس برداشت مستقیم ” پیمان”، توسط کاربر به کسب‌وکارها مجوز داده می‌شود تا بتوانند از حساب مشتریان تا سقف معینی برداشت کرده و فرایند تسویه‌حساب خود را انجام دهند.درحال‌حاضر سرویس ۱۲ بانک در پیمان ارائه می‌شود و حدود 40 کسب‌وکار از این بستر استفاده می‌کنند که درحال گسترش مشتریان هستیم. هدف ما در سرویس‌ دایرکت دبیت، بالا بردن سطح پوشش بانکی و کیفیت ارائه سرویس است، ما از ابتدای سال ۱۴۰۰ الگوی برداشت مستقیم را تغییر داده و سرویس را به کسب‌وکارهای اشتراکی‌ و خدمات پرداخت قبضی نیز ارائه می‌کنیم. همچنین ما instant payment را هم به ‌عنوان روش استفاده از دایرکت دبیت در خرید استفاده کرده‌ایم که سرویس آن در اپلیکیشن آپ و اسنپ‌فود و… قابل‌ مشاهده است.

او ادامه داد: «در سرویس instant payment کاربر در زمان خرید، تایید برداشت مستقیم از حساب را براساس پیمانی که از قبل با آن پذیرنده منعقد کرده صادر می‌کند و بدون نیاز به ورود هرباره اطلاعات کارت در زمان مقرر پرداخت به‌طور خودکار انجام خواهد شد.

همچنین برخی از شرکت‌ها کیف پول خود را به دایرکت‌دبیت متصل  کرده‌اند که در حال ارائه سرویس شارژ خودکار کیف پول هستند. در مجموع فرابوم در پیمان، دایرکت دبیت بانک‌ها را تجمیع کرده  و از این طریق استفاده از دایرکت دبیت، نسبت ‌به مدل فعالسازی از مسیر اینترنت بانک در برخی بانک‌ها که فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد، بسیار راحت‌تر می‎شود.»

اولین دایرکت دبیت فرابوم

عباسی افزود:«پیش از تشکیل فرابوم، مجموعه توسن به‌دنبال پیاده‌سازی این سرویس بود که در سال ۹۷ در توسن بوم توانستند دایرکت‌دبیت را در سایت nspay.ir راه‌اندازی کنند و در سال ۹۸ بعد از تشکیل فرابوم به صورت عملیاتی در پرداخت عوارض آزادراهی استفاده شد.»

معاون توسعه کسب و کار فرابوم در ادامه افزود:«از چند سال پیش روش بانک پرداخت‌ و تسویه‌ حساب قبض از حساب وجود داشت اما این فرایند با فرایندی که فرابوم ارائه می‌دهد متفاوت بود. همچنین دایرکت دبیت مبتنی بر اینترنت بانک در بانک‌های ملی و ملت ارائه می‌شد و بعضی از اپراتورها برای شارژ مستقیم از این سبک دایرکت دبیت استفاده می‌کردند، ولی دایرکت دبیت به شکل جدید از سال ۹۸ شروع به کار کرده و در سال جاری به رونق رسیده، بطوریکه هر روز به مخاطبان آن افزوده می‌شود و امیدوار هستیم که سایر بانک‌ها نیز زیرساخت لازم جهت ارائه  این سرویس را توسعه دهند.»

زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری مورد نیاز

عباسی خاطرنشان کرد:«موضوع اساسی در این زمینه احراز هویت و پس از آن دسترسی به حساب‌ها و مشخصات آنها است تا بتوانیم اجازه برداشت از آن حساب را داشته‌ باشیم. موضوع بعدی تسویه است که در این فرایند مبلغ یا به‌صورت مستقیم به حساب پذیرنده یا به‌صورت غیر مستقیم به حساب فرابوم و بعد به حساب پذیرنده واریز می‌شود.»

فرایندهای تسویه حساب

او همچنین اضافه کرد:«بسته به کسب‌وکار و نوع توافقی که با پذیرنده انجام می‌شود ما می‌توانیم تسویه‌ را با حساب واسط و یا بدون حساب واسط انجام دهیم. اولویت این است که پول و حاصل این گردش مالی تا جایی‌که امکان دارد در بانک بماند. اولویت بعدی این است که گردش حساب به صورت درون بانکی باشد. در مورد حساب واسط نیز هرکدام از بانک‌ها الگو و روش متفاوتی دارند. در بعضی از کسب‌وکارها، پرداخت باید به‌صورت آنی انجام شود. برای مثال دایرکت دبیتی که برای قبوض استفاده می‌شود معمولاً به‌صورت تسویه آنی است.»

 

برداشت مستقیم فرابوم

مدل‌های ارائه پیمان

عباسی خاطر نشان کرد:«ما دایرکت‌دبیت را با برند پیمان معرفی کرده‌ و آن را به‌عنوان یک محصول، تحت عنوان پیمان پلاس و به صورت مدیا پیاده‌سازی کردیم و در اختیار ایرانسل قرار داده‌ایم و درحال‌حاضر سرویس پیمان بر روی شارژ اتوماتیک ایرانسل قرار دارد.» او افزود:«این سرویس همچنان قابلیت توسعه دارد و به دو مدل آن را ارائه می‌کنیم. یک مدل آن webview و مدل دیگر embedded است که در محیط خود اپلیکیشن قرار داده می‌شود. مدل webview مدلی است که در بستر فرابوم یا بانک قرار می‌گیرد.»

اهمیت KYC در پیمان

عباسی درباره اهمیت KYC در پیمان گفت:«در سرویس پیمان KYC اهمیت زیادی دارد  و بسیاری از استارت‌آپ‌های کشور علاقه‌مند به استفاده از این سرویس هستند ولی به دلیل اینکه از لحاظ عملیاتی، برداشت مستقیم، سرویس  حساسی است نمی‌توانیم آن را به هر کسب‌وکاری ارائه دهیم.»

سقف تعدادی و مبلغی تراکنش پیمان

وی ادامه داد:«سقف مبلغی و تعداد تراکنش در این سرویس محدود اما قابل ‌تغییر است و به‌ازای هر بیزینس این سقف و تعداد تراکنش قابل‌ تغییر است. سقف پرداخت‌ها به‌صورت محدود و بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان نیست  و برای پرداخت‌هایی که در برخی اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود با هماهنگی بانک‌ها سقف تا میزان محدودی افزایش پیدا می‌کند. ما هنوز در مرحله گذار سیستم قرار داریم و نمی‌خواهیم که مخاطره‌ای در ارائه این سرویس اتفاق بیفتد. »

مزایای پیمان برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها

عباسی درباره مزایای پیمان برای کسب‌وکارها گفت:«پیمان سرویسی است که معمولاً در پرداخت‌های پرتکرار استفاده می‌شود و در پرداخت‌های خودکار دوره‌ای دغدغه عدم وصول برای کسب‌وکار  را به حداقل می‌رساند.

یکی از دغدغه‌های دارندگان کارت، فراموش کردن پرداخت به‌موقع قبض‌ها و تمدید اشتراک‌ها است که مشتری می‌تواند با استفاده از پیمان پرداخت‌های دوره‌ای و منظمی انجام دهد. همچنین کاربر می‌تواند خریدهای پر تکرار خود را بدون وارد کردن هرباره اطلاعات کارت انجام دهد. علاوه بر این  باعث سهولت پرداخت‌های اینترنتی مثل پرداخت تاکسی‌های اینترنتی و … می‌شود. به وسیله این سرویس، پرداخت و تسویه آنی را برای برخی بیزینس‌ها به‌راحتی می‌توان انجام داد و در مسائلی مانند شارژ کیف پول و شارژ خودکار گره‌گشای مشتری است.»

چه کسب‌وکارهایی از سرویس پیمان استفاده می‌کنند؟

معاون توسعه کسب‌وکار فرابوم در این مورد گفت: «در حال حاضر بعضی از راهکارهای کیف پولی در حال استفاده از این سرویس هستند و سرویس دایرکت دبیت را در دو قالب instant payment و سرویس‌های اشتراکی استفاده می‌کنند. فیلیمو و نماوا برای سرویس‌های اشتراکی و کسب‌وکارهای lendtech، کسب‌وکارهای اقساطی، تاکسی‌های اینترنتی و حوزه عوارض آزادراهی از جمله کسب‌و کارهایی هستند که از این سیستم بهره می‌برند.  شرکت‌هایی که در حوزه BNPL هستند نیز از این سرویس برای باز پرداخت اعتبار مصرفی می‌توانند استفاده ‌کنند. به طور کلی درحال‌حاضر حدود ۴۰  کسب وکار شامل برخی بیمه‌ها و نئوبانک‌ها به‌طور مستقیم از این سرویس استفاده می‌کنند.»

عباسی خاطر نشان کرد:«دایرکت دبیت در حوزه تاکسی‌های اینترنتی می‌تواند بسیار موفق عمل کند همچنین هر جا که پرداخت دوره‌ای منظمی وجود داشته باشد می‌توان از این سرویس استفاده کرد. در حوزه سرمایه‌گذاری هم مدل‌هایی که به‌صورت قلک فعالیت می‌کنند به‌دنبال دایرکت بیت هستند.»

عباسی افزود:« جایی‌که خط قرمزی وجود داشته باشد به سمت آن نخواهیم رفت و سعی داریم با احتیاط عمل کرده و قبل‌از هر کاری از بانک استعلام دریافت می‌کنیم. برای همین هم فعلاً بازار هدف ما اصناف شناخته‌شده هستند. ما معتقد هستیم که تراکنش بالا و مشتری قوی می‌تواند سرویس را قوی کنند و همین چند مشتری بزرگی که با آن‌ها در حال همکاری هستیم ما را به چالش کشیده‌اند ولی توانسته‌ایم که سرویس را تا حدی به بلوغ برسانیم.»

کسب‌و کارهای پرتراکنش پیمان

معاون کسب و کار فرابوم در انتها افزود: «کسب‌وکارهایی که بیشترین تراکنش را در پیمان انجام داده‌اند شامل اسنپ فود به واسطه آپ، کافه بازار و فیلیمو هستند. همچنین برآورد ما این است که حجم تراکنش‌های تاکسی‌های اینترنتی در ماه‌های آینده از بقیه کسب‌وکارها بیشتر شود. از نظر مبلغ نیز اسنپ فود جایگاه بالایی در استفاده از این سرویس دارد.»

اطلاعات بیشتر در مورد کلیه سرویس‌ها و راهکارهای فرابوم را در وب‌سایت این شرکت به نشانی www.faraboom.co مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.