رشد ۱۰ درصدی تراکنش ماهانه دایرکت دبیت فرابوم

معاون توسعه کسب و کار شرکت فرابوم در روز دوم همایش "فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال"، در کارگاه بررسی روش‌های پرداخت مبتنی بر حساب در ایران و جهان که در سالن مرکز همایش های برج‌میلاد برگزار شد، اظهار داشت: طبق آمارهای ارائه شده، ۲۳.۲۰ درصد پرداخت‌ها یعنی بالغ از ۲۳.۲ میلیارد از پرداخت ها از ۱۱۴ میلیارد تراکنش پرداخت که در اتحادیه اروپا وجود دارد، مبتنی بر دایرکت دبیت است.

فرشاد صفری ادامه داد: در سال ۹۴ که دایرکت دبیت توسعه داده شد، با شرایط بازار هماهنگ نبود که باعث مسکوت ماندن این پروژه برای چندین سال شد.

صفری سپس در مورد مزیت دایرکت دبیت تصریح کرد: در دنیا دایرکت دبیت مجموعه‌ای Use Case دارد که مبتنی instant payment است. دراین راهکار کاربر در زمان خرید، تایید برداشت مستقیم از حساب را براساس پیمانی که از قبل با پذیرنده منعقد کرده، صادر می‌کند، این در حالی است که بدون نیاز به ورود هرگونه اطلاعات کارت بانکی، پرداخت بطور خودکار در زمان مقرر انجام‌ می شود.

وی همچنین افزود: ” فرابوم” در پیمان، دایرکت دبیت بانک‌ها را تجمیع کرده و دایرکت دبیت، نسبت به مدل فعال سازی از مسیر “اینترنت بانک”، که فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد، بسیار راحت‌تر خواهد شد.

معاون توسعه کسب و کار فرابوم همچنین بیان کرد: بیشترین کاربرد دایرکت دبیت در حوزه های رهن و اجاره، تسهیلات و حق بیمه‌هاست که در دنیا ضریب نفوذ بسیار بالایی به نسبت ایران دارد.

صفری خاطرنشان کرد دایرکت دبیت  در سال ۱۴۰۲ تاکنون ماهانه یک میلیون تراکنش داشته که این عدد رشد ماهانه ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: دایرکت دبیت عمری تقریبا ۵۰ ساله در انگلستان دارد که بیشترین مکانیزم آن در حوزه‌های رهن و اجاره است اما در ایران تقریبا ۴ درصد پرداختها مبتنی بر دایرکت دبیت است اما با همه فراز و نشیب‌های خود، تراکنش ماهانه آن به یک‌ میلیون تراکنش رسیده و به صورت‌ ماهانه تراکنش ها به صورت ۱۰ درصدی رشد می‌کند و ۷ درصد کاربران  دایرکت دبیت نیز رشد داشته‌اند.

وی در پایان افزود: سه بعد دایرکت دبیت شامل کاربر، بانک و پذیرنده است به این صورت اتومات وجه از حساب کاربر برداشت‌ میشود. در طرف دیگر اتفاقی که برای پذیرنده می‌افتد این است که در سیکل شاپرک، حساب تسویه نمی شود بلکه دایرکت دبیت یک تراکنش آنی بین حسابی است، بنابراین ‌میزان‌ کنسلی مشتری تقریبا ۱/. می‌شود و از وقت مشتری در صف شاپرک صرفه جویی می‌شود و اما در مورد بانک، دایرکت دبیت با تراکنش‌های درون بانکی، مانع خروج منابع از بانک می‌شود و علاوه بر این درآمد هم برای بانک ایجاد می‌کند‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.