از پروژه ناجی تا خدمات بازفروشندگی داده ورزی سداد

شرکت داده ورزی سداد به عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک ملی یکی از مجریان پروژه ناجی، از سال 1401 نُه سرویس متنوع ناجی را در درگاه‌های خود به کاربران ارائه می‌کند و تلاش دارد تا با بازفروشندگی، خدمات قابل ارائه به سایر مشتریان را در دسترس سایر پلتفرم‌های واجد شرایط در حوزه فین‌تک قرار دهد.

در همین راستا ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با پروژه ناجی داده‌ورزی سداد با سیمه صبوحی، مدیر راهکارهای جامع بانکداری این شرکت و امیر مسعود حقیقی، کارشناس توسعه کسب و کار به گفت و گو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

شیوع کرونا و سرعت بخشی به تحول دیجیتال در ارائه خدمات

سمیه صبوحی، مدیر راهکارهای جامع بانکداری داده ورزی سداد در گفت‌وگو با عصربانک در خصوص پروژه ناجی گفت: همه گیری کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، موجب شد که تحول دیجیتال در ارائه خدمات سازمان‌ها با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. از همین رو بسیاری از سازمان‌هایی که تا قبل از کرونا، خدمات خود را به صورت حضوری ارائه می‌دادند، خدمت رسانی به صورت  غیرحضوری را در دستور کار خود قرار دادند، که از جمله آنها خدمات نیروی انتظامی بود.

صبوحی با اشاره به فعالیت دفاتر پلیس +۱۰ زیرنظر نیروی انتظامی و ارائه خدمات به صورت حضوری، اظهار داشت: با درایتی که در ناجا اتفاق افتاد، مناقصه‌ای برای انتخاب کارگزاری‌هایی که قبلاً تجربیات موفق در اپلیکیشن و خدمات پرداختی داشتند، برگزار شد تا از طریق این کارگزاری‌ها، کار توسعه داده شود. یکی از برندگان این مناقصه شرکت داده‌ ورزی سداد بود که بعد از اعلام نتایج و شرایط، شروع به دریافت و پیاده‌سازی سرویس‌های مربوطه کرد.

در ادامه امیر مسعود حقیقی، کارشناس توسعه کسب و کار شرکت داده ورزی سداد درباره جزئیات این پروژه به عصربانک گفت: این پروژه از سال ۹۸ آغاز شد و مدارک مربوط به شرکت در مناقصه جهت ارزیابی به ناجا ارسال شد. سال ۹۹ به دنبال اعلام پاسخ مناقصه، مشخص شد که داده‌‌ورزی سداد بین حدود ۴۰ شرکت و کنسرسیوم متقاضی توانسته جزو سه کنسرسیوم منتخب باشد. در واقع شرکت‌های تاپ، آپ و داده ورزی سداد سه شرکت منتخب در این مناقصه بودند.

حقیقی، طولانی بودن بازه بررسی را از چالش های این پروژه دانست و اظهار داشت: یکی از مدارکی که ناجا خواستار ارائه آن بود، تحلیل کسب و کار این پروژه و پیش بینی بازار بود. در ضمن هر کدام از این چند شرکت باید مشخص می کردند که چه تعهدی را نسبت به شرکت پژوهش توسعه ناجی می توانند انجام دهند و موفقیتشان در این مناقصه در گروی ارائه و ارسال سندهای برنامه کسب و کار به علاوه سندهای فنی بود.

4 سرویس ناجی روی کانال‌های سداد

 صبوحی، مدیر راهکارهای جامع بانکداری داده ورزی سداد در خصوص سرویس‌های ناجی که روی اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های داده ورزی ارائه می شوند، اظهار داشت: استعلام و پرداخت تخلفات موتورسیکلت و خودرو به دو صورت تکی و گروهی، استعلام وضعیت گذرنامه، استعلام وضعیت گواهینامه از نظر اعتبار و زمان انقضای آن، استعلام نمره منفی گواهینامه و استعلام پلاک‌های شخصی از جمله مهمترین سرویس های ناجی است.

تمام درگاه های سداد مجهز به سرویس های خدماتی هستند

در ادامه صبوحی با بیان اینکه این سرویس‌ها در وهله نخست بر بستر اپلیکیشن بام و ایوا و در مرحله بعد روی دستگاه‌های خودپرداز و BTM پیاده‌سازی شد، گفت: هدف ما ارائه خدمات به صورت Omnichannel است؛ به این معنا که تمام درگاه‌های ما شامل این خدمات باشند.

صبوحی با بیان اینکه این خدمات روی اپلیکیشن بله هم در حال پیاده سازی است و حداکثر در یک بازه ۱۵ روزه عملیاتی و تکمیل خواهد شد.

14 بازفروشندگی در دستور کار است

صبوحی درباره بازفروشندگی سرویس‌ها خاطرنشان کرد: در مرحله بعد، به منظور توسعه این خدمات در شبکه‌های مشابه سداد، با مجوز ناجا باز فروشندگی این سرویس‌ها را آغاز کردیم. باز فروشندگی به این صورت است که سرویس‌های استعلامی را به یک سری اپلیکیشن‌ها یا شرکت‌های مجاز که همه باید تحت عنوان نظام پرداخت کشور مجوز فعالیت داشته باشند و احراز اصالت شده باشند، ارائه می‌دهیم و پرداخت‌های آنها مجددا از طریق درگاه‌های تعریف شده بانک ملی  و کانال های مجاز ناجی صورت می پذیرد که به صورت امن و کنترل شده باشد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۴ بازفروشندگی را در دستور کار داریم که از این تعداد، چهار مورد عملیاتی شده و ۱۰ مورد دیگر در حال پیاده سازی هستند و حداکثر ظرف ماه‌های آتی این ۱۰ مورد هم عملیاتی می‌شود.

صبوحی در عین حال تاکید کرد: کسب و کارهایی که قصد استفاده از سرویس‌های استعلامی ناجی را دارند، باید با یکی از چهار کارگزاری مذکور مذاکره کنند.

برنامه های توسعه ای در جهت تسهیل گری در دستور کار است

مدیر راهکارهای جامع بانکداری داده ورزی سداد در خصوص سایر برنامه‌های توسعه ای این هلدینگ گفت: برنامه‌های توسعه‌ای در جهت تسهیل‌گری را در دستورکار داریم؛ یکی از اقداماتی که در تسهیل‌گری و سهولت استفاده کاربر اتفاق می‌افتد ایجاد سرویس‌های ارزش افزوده و ترکیب سایر سرویس‌های خدماتی حوزه پرداخت با سرویس‌های ناجی می‌باشد؛ برنامه توسعه‌ای دیگری که در نظر داریم اتصال تمام کارت‌های شبکه بانکی برای پرداخت در بستر BTM ها است؛ به این معنا که دیگر الزامی نباشد که حتماً از طریق کارت‌های ملی پرداخت صورت بگیرد و با استفاده از تمام کارت‌های شبکه بانکی، قابلیت پرداخت وجود داشته باشد.

خدمات بازفروشندگی داده ورزی سداد

به دنبال ارائه پکیج خدماتی کامل به مشتریان هستیم

صبوحی هدف از شرکت در مناقصه ناجا را ارائه پکیج خدماتی کامل به مشتریان بانک ملی دانست و خاطرنشان کرد: با سرویس‌های ناجی،  مشتری خدمات کاملی را از طرف اپلیکیشن‌های بانک ملی دریافت می‌کند. در همین راستا در حال افزودن  سایر خدمات و همچنین توسعه بازفروشندگی‌های دیگر هستیم. به عنوان مثال بحث‌ پرداخت‌ عوارض سالیانه و آزادراهی‌، امکان استعلام و خرید بیمه‌نامه‌ها و پارک حاشیه‌ای از جمله سرویس‌هایی است که قرار است تجمیع و به خدمات اضافه شود. به عبارت دیگر برنامه ما این است که تمام خدمات بازفروشندگی قابل ارائه، برای مشتریان در دسترس باشد. آنطور که سوابق هم نشان می‌دهد ما در عرصه ارایه خدمات پیشرو عمل کرده ایم.

وی با بیان اینکه در اپلیکیشن بام یا بله بانک ملی، گسترده‌ترین خدمات به مشتریان ارائه می‌شود، اظهار داشت: سعی ما بر این است که این گستردگی و کرسی را به هیچ وجه از دست ندهیم. در همین رابطه در حال افزودن سایر خدمات به این مجموعه هستیم و در نتیجه ارزش افزوده خدمات و فناوری سداد بالا رفته است.

مدیر راهکارهای جامع بانکداری داده ورزی سداد در پایان گفت: سعی ما همواره بر ارائه محصولات و خدمات بومی و دانش بنیان بوده است. حتی اگر در مواردی حسب ضرورت و فوریت زمانی پایه اولیه معدودی از محصولاتمان، محصولات خارجی بوده، در گذشت زمان تمام اینها را باز طراحی و تولید مجدد کرده‌ایم. به همین دلیل محصولات و خدمات داده‌ورزی سداد، ارزش افزوده ویژه‌ای برای بانک ملی دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.