استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری اجتناب‌ناپذیر است

مدیر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک با بیان اینکه در تمام بخش‌های صنعت بانکداری با داده سروکار داریم و بانک‌ها به دلیل سرعت بالا در عملیات بانکی امکان انجام امور را با اپراتور انسانی ندارند، گفت: استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری اجتناب‌ناپذیر است.

کمال‌الدین یعقوبی رفیع در نشست تخصصی نقش هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیک پنجمین کنفرانس ملی انفورماتیک ایران درباره «پیش‌نیازهای حرکت به سمت بانکداری هوشمند» با بیان این مطلب افزود: دیگر بانک‌ها به طور سنتی به مشتریان خود خدمات ارائه نمی‌دهند و امروزه با وجود بانکداری مجازی و فعالیت‌های مردم در بازارهای مالی و معاملات الگوریتمی، نمی‌توانیم جز از طریق هوش مصنوعی بر فعالیت‌های بانکی نظارت داشته باشیم.

وی افزود: حتی در سطح بلوغ کنونی هم نمی‌توانیم بگوییم که هوش مصنوعی در صنعت بانکداری وجود ندارد زیرا در بسیاری از امور از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و سایر ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌شود. از سوی دیگر صنعت بانکی خود محرک تحول دیجیتال در عمده کسب و کارها ست. چرا که هر کسب و کاری داشته باشیم در نهایت به تسهیل درآمد و پرداخت هزینه‌ها منجر می‌شود. هر چه نوآوری در ارائه خدمات بانکی و اتصال آن به سامانه‌ها وجود داشته باشد، کسب و کارها می‌توانند تجربه بهتری برای مشتریانشان فراهم کنند و خدمات هوشمند را نیز روی همین بستر توسعه دهند.

یعقوبی با تاکید بر اینکه برای ملموس شدن کاربردهای هوش مصنوعی نیازمند زیرساخت‌های مناسب هستیم، گفت: ما استفاده از هوش مصنوعی در فرایندهای بانکی را داریم اما هنوز بانکداری هوشمند را نداریم زیرا در تمامی فرایندهای کسب‌وکار نیازمند تراکنش و پرداخت هستیم ولی هرجایی که این فرایند سنتی باشد، هوشمندسازی با کُندی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در تغییر تجربه مشتری بانک‌ها، به مفهوم نئوبانک‌ها تاکید کرد که در واقع بانک‌هایی هستند که موجودیت فیزیکی خود را کلاً از دست میدهند و تمرکزشان بر خدمات بانکداری دیجیتال است و در واقع کاربر چیزی به جز واسط کاربری دیجیتال از بانک نمی‌بیند. در چنین محیطی زمینه برای اینکه تجربه کاربر را کلاً تغییر بدهیم فراهم است. آن چیزی که در بانکداری هوشمند و به کمک هوش مصنوعی در این محیط مطرح می‌شود بحث بانکداری شخصیست که البته در گذشته نیز به شکل سنتی به نوعی در جریان داشت ولی هیچ وقت برای عموم مردم قابل عرضه نبود. ولی امروز به کمک هوش مصنوعی این امکان فراهم شده که هر کاربر احساس کند دارای بانک شخصی خودش است.

یعقوبی رفیع خاطرنشان کرد: با توجه به مدل‌های بلوغ بانکداری هوشمند باید رویکردهای مرحله‌ای را مد نظر داشته باشیم و با توجه به سطح بلوغ خود برنامه‌ریزی کنیم. چرا که ممکن است در جایی تمامی امور سنتی باشد اما می‌توانیم سرویس‌هایی را مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشیم ولی تایید نهایی با کاربر انسانی باشد البته در نهایت سیستم باید بتواند بدون دخالت انسان، یکسری از اقدامات را انجام دهد.

مدیر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک در این نشست، چالش‌های دستیابی به بانکداری هوشمند را موانع قانونی، دسترسی به داده‌ها، آمادگی برای مخاطرات امنیتی، تحریم‌های بین المللی، سطح بلوغ دیجیتال پایین در برخی از موارد و فرایندهای سنتی عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.